آینده هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی چیست و آینده ی آن در ایران به چه صورت است؟

مقدمه

حتما با شنیدن هوش مصنوعی در ذهن شما ربات هایی مانند انسان تداعی می شود. اما باید بدانید هوش مصنوعی چیزی فراتر از تولید یک ربات است. از این فناوری برای بر طرف کردن نیاز های مختلف و راحت تر شدن زندگی استفاده می شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی آینده هوش مصنوعی در ایران می پردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

هوش مصنوعی چیست؟

انواع هوش مصنوعی و مزایای استفاده از آن

برنامه نویسی هوش مصنوعی

مزایای استفاده از هوش مصنوعی

آینده هوش مصنوعی در ایران

شرکت برنامه نویسی

چه شغل هایی از هوش مصنوعی استفاد می کنند؟


هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا (Artificial Intelligence) شامل استفاده از کامپیوتر و ابزار مدرن است که به هوش انسان نیاز دارد. انسان توانایی دیدن، شنیدن، تحلیل و بررسی عوامل مختلف پیرامون خود را دارد. در هوش مصنوعی سعی می شود این عوامل به کار رود تا در شرایط مختلف به جای انسان هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد. امروزه هوش مصنوعی در حال رقابت با مغز انسان است اما در برخی شرایط این امکان وجود ندارد. هوش مصنوعی توانایی محاسبات گسترده را دارد اما هوش انسان قادر به تحلیل و بررسی در ابعاد مختلف است. کامپیوتر ها هم مانند انسان ها آنچه یاد می گیرند در خود ذخیره می کنند و در صورتی که آموزش های لازم داده نشود امکان هوشمند شدن آن ها وجود ندارد.

مثالی در رابطه با هوش مصنوعی

فرض کنید یک سیستم صوتی جدید خریداری کرده اید. برای استفاده از آن در ابتدا باید بدانید چگونه کار می کند و هر دکمه بر روی آن چه وظیفه ای دارد. در نتیجه باید تمامی این موارد را به ذهن خود بسپارید تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. کامپیوتر ها هم دقیقا به همین صورت عمل می کنند. شما تا زمانی که اطلاعات و داده را به آن ها ندهید نمی تواند نیاز شما را برطرف کند.

رشته هوش مصنوعی

چند سالی است که هوش مصنوعی به عنوان یک رشته از گرایش کامپیوتر به شمار می رود و در ایران آموزش داده می شود. افرادی که علاقه به این حوزه دارند باید قدرت تجزیه و تحلیل، استدلال، رفتار هوشمندانه و… داشته تا بتوانند به راحتی در این زمینه پیشرفت کنند.

انواع هوش مصنوعی و مزایای استفاده از آن

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی علاوه بر قوی و ضعیف بودن دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم.

۱. ماشین واکنشی

یکی از انواع ماشین های ساده که از آن برای پاسخ به موقعیت فعلی بدون استفاده از تجربیات گذشته استفاده می شود ماشین های واکنشی می گویند. موتور های جست و جوی گوگل یکی از نمونه های این نوع از ماشین ها محسوب می شوند.

۲. ماشین حاظه محدود

این ماشین ها برای بهبود در تصمیم گیری و اجرا از داده های گذشته استفاده می کنند. از نمونه آن ها می توان به سیستم های احراز هویت سایت ها اشاره کرد.

۳. نظریه ذهن

ماشین هایی که بانظریه ذهن تولید می شوند معمولا پیشرفته تر بوده و می توانند اطلاعات دقیق تری از احساسات، عواطف و اعتقادات انسان ها را درک کنند. پس از آن از این اطلاعات برای تصمیم گیری استفاده می کنند.

۴. هوش مصنوعی خودآگاه

یکی دیگر از انواع ماشین های هوش مصنوعی نوع خودآگاه است. به این معنا که می تواند موارد را تا حدی مانند انسان تحلیل کند و تصمیم گیری انجام دهد.


یکی از دسته بندی های هوش مصنوعی نیازی به نظریه و فرضیه ندارد و تنها آنچه به دست آمده است را تشریح می کند. به این نوع ماشین مصنوعی «یادگیری ماشین» (Machine learning) و «یادگیری عمیق» (Deep learning) می گویند که نوعی از آن ها تقریبا در تمام سیستم های هوش مصنوعی امروزی به کار رفته است.


مزایای استفاده از هوش مصنوعی

  1. پردازش حجم وسیعی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه
  2. قابلیت پیش بینی در سطح بالا
  3. تحلیل و نتیجه گیری اطلاعات با دقتی بسیار بالا
  4. کمک به افزایش رفاه انسان ها
  5. شفاف سازی اطلاعات

انواع هوش مصنوعی و مزایای استفاده از آن

برنامه نویسی هوش مصنوعی

برنامه نویسی یکی از مهم ترین بخش های هوش مصنوعی است و می توان گفت بدون برنامه نویسی پیشرفت در این زمینه امکان پذیر نیست. از برنامه نویسی معمولا برای جست و جو در فضای جواب، استفاده از برخی روش ها (ساده یا پیچیده) و سایر مواردی می‌شود که برای رسیدن به پاسخی که با برخی از شرط های خاص مطابقت دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه در این سیستم به قابلیت و توانایی های سیستم هوش مصنوعی بستگی دارد. برای توسعه و پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی نیاز است از زبان های مختلف برنامه نویسی استفاده شود. هر کدام از این زبان ها به بخشی از سیستم کمک می کنند تا توسعه یابند. از انواع زبان های برنامه نویسی پرکاربرد می توان به پایتون، جاوا، R، جولیا، اسکالا، متلب و… اشاره کرد.

آینده هوش مصنوعی در ایران

باید گفت امروزه ایران در زمینه ی هوش مصنوعی تازه در ابتدای راه است. در کشور های مختلف هوش مصنوعی تا حد زیادی در زندگی انسان ها نفوز کرده است و همچنان هم در حال گسترش و بهبود است. امروزه در کشور های مختلف از هوش مصنوعی برای کارهایی مانند پزشکی، صنایع تولیدی، بازاریابی، اتوماسیون فرآیندهای مختلف، اقتصاد و … استفاده می کنند. کشور ایران هم در چند سال اخیر توانسته تا حدی از این فناوری برای دستیابی به کار های مختلف مانند برنامه نویسی، مدیریت وب سایت، طراح و تحلیل گر نرم افزار، طراحی و ساخت ابزار های هوشمند، متخصص هوش مصنوعی و صنایع، طراحی بازی، مدیریت شبکه، مدیر امنیت اطلاعات و… تا حدی پیشرفت صورت گرفته اما برای بهره مندی بهتر باید از نیروهای متخصص کمک گرفته شود.

آینده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با گذشت زمان و پیشرفت هایی که بر روی آن صورت می گیرد در آینده ای نزدیک بر روی اکثر مشاغل تاثیر گذار است. همه کشور ها در زمینه ی هوش مصنوعی به یک اندازه پیشرفت نمی کنند. بهره مندی از هوش مصنوعی و طراحی آن نیازمند صرف هزینه های مالی زیاد است که همه کشور ها قادر به انجام آن و صرف هزینه با سرعت بالا نیستند. در بین ۱۹۵ کشوری که از هوش مصنوعی استفاد می کنند ایران در رتبه ی ۱۵ قرار دارد که تا حدی قابل قبول است اما جای پیشرفت بسیار زیادی دارد.
امروزه به دلیل پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی برخی افراد نگران از دست دادن شغل خود هستند. باید بگوییم هوش مصنوعی قادر نیست جای مشاغلی مانند مدیران شرکت، روانپزشک ها و… را بگیرد. همچنین با پیشرفت در هوش مصنوعی در آینده شغل های مختلفی به وجود می آید که افراد می توانند در آن مشغول به کار شوند.

چه مشاغلی به هوش مصنوعی نیاز دارند؟

  1. برنامه نویسی و تسلط به زبان های مختلف آن
  2. مدیریت وب سایت ها
  3. طراح و تحلیل گر نرم افزار
  4. طراحی و ساخت ابزارهای هوشمند برای آسان تر شدن انسان ها
  5. طراحان ربات و دستگاه های مربوط به آن
  6. متخصص هوش مصنوعی در حوزه تشخیص گفتار (تبدیل متن به گفتار و …)
  7. تحلیل و پردازش تصاویر
  8. متخصص هوش مصنوعی در زمینه پردازش متن (تولید دستیارهای هوشمند و چت‌بات‌ها و …)
  9. طراحی بازی های کامپیوتری در سطح گسترده با قابلیت بالا
  10. مدیر شبکه
  11. مدیر امنیت اطلاعات
  12. طراحی ربات ها برای انجان کار های مختلف
  13. استخراج داده ها و تحلیل و بررسی آن

آینده هوش مصنوعی در ایران

شرکت برنامه نویسی

اگر قصد دارید در زمینه هوش مصنوعی فعالیت کنید بهتر است با تحصیل در رشته ی کامپیوتر به کسب اطلاعات بپردازید. البته باید بدانید علاوه بر دانشگاه و شرکت در دوره های آموزشی نیاز است از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید. برای کار در زمینه ی هوش مصنوعی باید با برنامه های مختلف برنامه نویسی آشنا شوید. برای این کار می توانید در دوره های کارآموزی شرکت های مختلف حضور پیدا کنید. یکی از شرکت های معتبر در زمینه ی برنامه نویسی و هوش مصنوعی شرکت آترین فناوران زنده رود است. شما می توانید با ورود به سایت آترین فناوران شرایط شرکت در دوره های کارآموزی را مشاهده کنید. اگر صاحب کسب و کار هستید و می خواهید آن را با برنامه نویسی ارتقا دهید پیشنهاد می کنیم به شرکت آترین فناوران مراجعه کنید.


برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سخن آخر

فناوری مدام در حال پیشرفت و گسترش است. هوش مصنوعی یا (Artificial Intelligence) شامل استفاده از کامپیوتر و ابزار مدرن است که به هوش انسان نیاز دارد. انسان توانایی دیدن، شنیدن، تحلیل و بررسی عوامل مختلف پیرامون خود را دارد. مروزه هوش مصنوعی در حال رقابت با مغز انسان است اما در برخی شرایط این امکان وجود ندارد. هوش مصنوعی توانایی محاسبات گسترده را دارد اما هوش انسان قادر به تحلیل و بررسی در ابعاد مختلف است. بهره مندی از هوش مصنوعی نیازمند دانش و مهارت است. اگر قصد فعالیت در زمینه هوش مصنوعی را دارید باید نکات آن را بدانید در این مقاله به طور کامل به بررسی آینده هوش مصنوعی در ایران پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با هوش مصنوعی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید