انواع پسوندهای دامنه

معرفی انواع پسوندهای دامنه + توضیحات برای هر پسوند

مقدمه

یکی از قسمت های اساسی و مهم در راه اندازی سایت نام دامنه یا آدرس سایت است. دامنه کمک زیادی به شناخته شدن سایت شما می کند. همچنین یکی از عوامل موثر در سئوی سایت انتخاب نام مناسب برای دامنه است. برای انتخاب دامنه ی مناسب روش های مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. دامنه از بخش های مختلفی تشکیل شده که در این مقاله قصد داریم توضیحی در رابطه با انواع پسوندهای دامنه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست

دامنه چیست؟

دامنه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

انواع پسوندهای دامنه و کاربرد آن

مراحل ثبت دامنه

دامنه ی شخصی و مزایای آن

تاثیر پسوند دامنه بر سئوی سایت

سفارش طراحی سایت

اهمیت پسوند ir در سئوی محلی

معایب استفاده از پسوند ir برای دامنه

تغییر پسوند دامنه

مقایسه ی پسوند دامنه ی com با ir

پسوند مناسب برای طراحی سایت تبلیغاتی


دامنه چیست؟

قدم اولی که برای طراحی سایت باید برداریم این است که دامنه و هاست خریداری کنیم. دامنه ی سایت همان نام سایت ما یا آدرس و هاست فضایی است که قرار است اطلاعات روی آن ذخیره شود. در انتخاب دامنه ی مناسب باید به نکاتی دقت کنید. نام سایت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در صورتی که جذاب باشد، در ذهن کاربران جای می گیرد. نمونه ای از آدرس دامنه در زیر آورده شده که مربوط به شرکت طراحی سایت است. یکی از موارد مهم که در سئوی داخلی سایت تاثیر دارد دامنه است. دامنه ها بخش های مختلفی دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

دامنه چیست؟

دامنه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

به طور کلی دامنه از سه بخش تشکیل شده است.

  1. پیشوند دامنه: در ابتدای آدرس دامنه پیشوندی به صورت www وجود دارد. که مخفف World Wide Web بوده و این پیشوند برای همه ی سایت ها یکسان است.
  2. نام دامنه: در قسمت دوم باید نام مورد نظر برای سایت خود را قرار دهید. بهتر است این نام ساده باشد و از کلمات کلیدی در آن استفاده شود.
  3. پسوند دامنه: پس از نوشتن نام دامنه پسوند هایی قرار می گیرد. مثلا com ،.ir ،.me ،.net. و… هدف از داشتن پسوند شناخته شدن سایت هدف و موقعیت سایت برای گوگل و کاربران است.

حال که با مفهوم دامنه و قسمت های مختلف آن آشنا شدید در ادامه انواع پسوندهای دامنه و کاربرد آن را برای شما معرفی می کنیم.

دامنه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

انواع پسوندهای دامنه سایت

پسوندی که اکثر سایت ها از آن استفاده می کنند com. است. از پسوند های دیگری که برای سایت ها استفاده می شود می توان به org،.net،.tv،.info،.io، ir و… اشاره کرد. پسوند ها معمولا به دو دسته ی کلی پسوند های عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند.

پسوند های عمومی

پسوند های عمومی معمولا سه نوع پر کاربرد دارند که توصیه می شود در هنگام انتخاب آن از این نوع پسوند ها استفاده کرد. پسوند های کاربردی در این قسمت com،org وnet هستند نزدیک به ۱۰۰ نوع پسوند عمومی وجود دارد که برخی از آن ها مانند biz،.club،.info،.agency زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

پسوند های اختصاصی

این نوع دامنه مخصوص افرادی است که حرفه ای خاص دارند و فعالیت مخصوصی در این فضا انجام می دهند. مثلا پسوند pro برای فعالیت های حرفه ای مانند پزشکی با گرفتن مجوز های لازم یا biz که برای فعالیت های بیزینسی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع پسوندهای دامنه و کاربرد آن

com

یکی از پرکاربردترین پسوند ها برای کارهای تجاری و اقتصادی است. اما برای فعالیت های دیگر نیز می توان از آن استفاده کرد.

org

برای ارگان و سازمان ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ir

برخی پسوند ها متناسب با نام کشورها انتخاب می شوند. مثلا ir برای ایران که این نوع پسوند ها برای سئوی داخلی مناسب بوده و برای اینکه سایت شما پیشرفت کند بهتر است از پسوند های کاربردی تر مانند com استفاده کنید.

gov

یک نوع دامنه برای نهاد های دولتی است که کشورها از آن استفاده می کنند و با دیدن آن از دولتی بودن سایت کشور ها آگاه می شوید.

net

برای توسعه ی شبکه های اینترنتی و خدماتی که برای شبکه ها و قسمت های مختلف به کار برده می شود بهتر است از این نوع استفاده شود.

adu

سایت های آموزشی معمولا از این پسوند استفاده می کنند.

sch.ir

از این پسوند زمانی استفاده می شود که سایتی مخصوص مدارس راه اندازی شود و باید مجوز های لازم برای این کار اخذ شود.

co.ir

شرکت های رسمی که دارای سهام خاصی دارند و پس از اخذ مجوز های لازم می توانند از آن استفاده کنند.

tv

برای شبکه ی تلویزیونی این پسوند مورد استفاده قرار می گیرد.

info

برای سایت هایی که قرار است به صورت عمومی در سایت اطلاع رسانی هایی انجام دهند از این پسوند کمک می گیرند.

mobi

سایت هایی که سرویس هایی مخصوص برای موبایل ارائه می دهند.

name

افرادی که مایل هستند برای خودشان به صورت شخصی سایت طراحی کنند از این پسوند استفاده می کنند.

travel

آژانس ها و شرکت های مسافرتی بهتر است برای مشخص شدن کار و فعالیت خود از این نوع پسوند استفاده کنند.

انواع پسوندهای دامنه

پسوند های ملی

هر کشوری می تواند با توجه به نیاز هایی که دارد از پسوند های ترکیبی با پسوند کشور خود استفاده کند. این کار کمتر انجام می شود و بیشتر پسوند هایی مورد استفاده قرار می گیرند که کلی باشند. از نمونه پسوند های ملی برای کشور ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ir: برای شرکت ها و افرادی که در ایران قرار است سایتی راه اندازی کنند مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. co.ir: برای شرکت های خصوصی در ایران
  3. ac.ir: برای مجلس، وزارت علوم، وزارت بهداشت و… پس از گرفتن مجوزهای لازم مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. gov.ir: شرکت و سازمان های وابسته به دولت در کشور ایران
  5. id.ir: برای اشخاص حقیقی با ارائه ی مجوز های لازم مانند ارسال مدارک شخصی و شناسنامه صورت می گیرد.

پسوند دامنه مخصوص کشور ها

ir ایران، be بلژیک، jp ژاپن، us آمریکا، kr کره، fr فرانسه، es اسپانیا و… از انواع پسوند های دامنه با توجه به نوع کشور هستند. پسوند های ملی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای سئوی محلی استفاده از پسوند با توجه به کشور اهمیت زیادی دارد و تنها عیب آن این است که قابلیت توسعه در سطح بین المللی را نخواهند داشت. اگر هدف شما از طراحی و راه اندازی سایت این است که تنها در کشور خودتان معتبر باشد استفاده از پسوند های محلی گزینه ی مناسبی برای این کار است.

مراحل ثبت دامنه

برای ثبت دامنه با اسم و پسوند مورد نیاز خود باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. در مرحله ی اول برای خرید دامنه باید وارد سایت های معتبر در این زمینه شوید.
  2. پس از ثبت نام از قسمت لیست دامنه ها، نوع دامنه ی مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. نام دامنه ای که مد نظر دارید وابسته به انتخاب شماست.
  4. با توجه به نوع سایتی که قصد دارید طراحی کنید از انواع پسوندهای دامنه متناسب با آن استفاده کنید.
  5. سپس نام سایت و مدت زمانی که قرار است از آن استفاده کنید را وارد کرده و اقدام به گرفتن شناسه ی ایرنیک کنید.
  6. برای دریافت شناسه به قسمتی که قرار داده شده وارد شوید.
  7. باید منتظر بمانید که کد تایید شناسه ی ایرنیک برای شما ارسال شود.
  8. پس از تایید مقررات سایت می توانید دامنه ی خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه ی انتخاب نام دامنه می توانید به مقاله ی نکات انتخاب اسم برای سایت مراجعه کنید.


انواع پسوندهای دامنه و مراحل ثبت آن

دامنه ی شخصی و مزایای آن

یکی از جذابیت های دامنه ی شخصی این است که عده ی زیادی از افراد با شما آشنا می شوند و هر لحظه می توانند از روند کاری شما اطلاعات کسب کنند. شما می توانید با داشتن دامنه ی شخصی هر نوع فعالیتی را انجام دهید و اگر به دنبال توسعه ی کسب و کار هستید با آن شناخته شوید.

مزایای دامنه شخصی

  1. بالا رفتن امتیاز در سئو
  2. صرفه جویی در وقت و هزینه ها
  3. دامنه برای شما منحصر به فرد می شود و دیگر کسی نمی تواند از آن استفاده کند.

تاثیر پسوند دامنه بر سئوی سایت

از پسوند ها برای دسته بندی انواع وب سایت ها استفاده می کنند. موتور های جست و جوی گوگل هنگامی که سایتی با پسوند های مختلف مثل ir را شناسایی می کنند آن را در دسته ی سایت های ایرانی قرار می دهند. بنابرین اگر قصد طراحی سایت با سئوی محلی را دارید استفاده از آن کمک بسیار زیادی به شما می کند. یکی از پسوند های پر کاربرد پسوند com است. این پسوند برای اکثریت انسان ها آشناست و هنگامی که قرار است سایتی را جست و جو کنند بلافاصله از این پسوند استفاده می کنند. در نتیجه استفاده از آن کمک زیادی به بازدید بیشتر و شناخته شدن سایت شما می کند. اگر می خواهید سایتی طراحی کنید که مدت طولانی مورد استفاده ی کاربران قرار بگیرد و بازدید بیشتری داشته و در سطح جهانی دیده شود، بهتر است از پسوند com استفاده کنید.

سفارش طراحی سایت

مراحل زیادی برای طراحی سایت باید انجام شود. داشتن سایتی مناسب با الگوریتم های گوگل کار آسانی نیست. یکی از مواردی که در سایت تاثیرگذار است دامنه و پسوند آن می باشد. برای طراحی سایت بهتر است از شرکت های حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در طراحی انواع سایت و اپلیکیشن آترین فناوران است. این شرکت سایتی مناسب با نوع فعالیت شما در اختیارتان قرار داده و به شما در انتخاب مناسب انواع پسوندهای دامنه با توجه به کسب و کارتان کمک می کند. برای دیدن نمونه کارها می توانید همین حالا به سایت آترین فناوران مراجعه کنید.


برای مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سفارش طراحی سایت

اهمیت پسوند ir در سئوی محلی

بیشتر کاربرانی که در ایران هستند به پسوند ir اعتماد می کنند. اگر قصد دارید سایتی طراحی کنید که از نظر سئوی محلی در بین رتبه بندی گوگل قرار بگیرد بهتر است از این پسوند برای دامنه ی خود استفاده کنید. مثلا با داشتن این پسوند هنگامی که کاربر موضوع” تولید محتوا و طراحی سایت” را سرچ می کند، سایت شما نیز در بین نتایج گوگل قرار می گیرد. در سطح جهانی نشان دادن سایت و دیده شدن آن با استفاده از پسوند ir خیلی سخت و در اکثر موارد غیر ممکن است. در نتیجه اگر قصد دارید کسب و کار و سایت خود را توسعه دهید به شما پیشنهاد می کنیم از پسوند com استفاده کنید.

معایب استفاده از پسوند ir برای دامنه

  1. در سطح بین المللی قابل استفاده نبوده و از سمت گوگل تا حدی دچار تحریم شده است.
  2. برای خرید ssl مورد نیاز آن لازم است هزینه های بالایی پرداخت شود.
  3. هنگام تلفظ آدرس سایت با دامنه ی ir کمی سخت تر از دامنه ی com است.

ثبت دامنه با پسوند ir یا com بر عهده ی شخصی است که سایت را طراحی می کند. استفاده از هر کدام از این پسوند ها مزایا و معایبی دارد. برای بهترین انتخاب باید آن را باتوجه به نوع سایت و خدماتی که قرار است ارائه دهید انتخاب کنید.

تغییر پسوند دامنه

یکی از قسمت های سایت که در نگاه اول کاربران را به خود جذب می کند انتخاب درست دامنه ی سایت است. اگر برای سایت خود از دامنه های معروف و پرکاربرد استفاده کرده اید تغییر آن به دامنه هایی که کمتر شناخته شده اند کار اشتباهی است. پسوند دامنه در رتبه بندی شما بین نتایج گوگل اهمیت دارد و استفاده از پسوند های غیر معمول باعث از دست رفتن بازدید کنندگان و کم شدن رتبه ی شما می شود. گوگل در تلاش است که برای آپدیت های خود از تجربه ی کاربران کمک بگیرد. تجربه نشان داده سایت هایی که پسوند دامنه ی معروف مانند com، org و adu دارند، بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرند. پسوند هایی که هزینه ی بالایی دارند معمولا وجود اسپم در آن ها کمتر بوده و با خیال راحت می توان از آن ها استفاده کرد.

مقایسه ی پسوند دامنه ی com با ir

۱. اعتماد کاربران

در ایران بیشتر مردم به سایت هایی که دامنه ی ir دارند اعتماد می کنند. باید بدانید که این پسوند دامنه اگر قرار است در سطح بین المللی از آن استفاده شود رتبه ی خوبی بین نتایج گوگل دریافت نخواهد کرد.

۲. رقابت در دامنه ی com

رقابت در ثبت دامنه با پسوند com زیاد است. به دلیل کاربردی بودن این دامنه معمولا افراد از آن استفاده می کنند. در نتیجه ممکن است نام دامنه ای که ثبت می کنید قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده باشد که در این صورت از جانب گوگل اختار دریافت می کنید.

۳. هزینه ی دامنه

دامنه ی com نسبت به دامنه های دیگر مخصوصا ir هزینه ی بیشتری دارد. در صورتی که قصد دارید سایت شما فقط در سئوی محلی رتبه بگیرد می توانید از دامنه ی ir یا دامنه های کم هزینه تر استفاده کنید. برای توسعه و پیشرفت در زمینه ی بین المللی از دامنه با پسوند com استفاده کنید.

۴. امنیت سایت

برای ثبت دامنه با پسوند ir این اطمینان برای شما حاصل می شود که یک نهاد و سازمانی ایرانی این کار را انجام می دهد. برای ثبت پسوند دامنه مانند com باید از سایت هایی کمک بگیرید که به نوعی واسطه بین ایران و خارج هستند. ممکن است در برخی موارد این اتفاق رخ دهد که دامنه دچار مشکل شود و به دلیل خارجی بودن نتوانید به راحتی مشکل آن را بر طرف کنید. رفع خطاها به کمک پشتیبانی ایرانی راحت تر صورت می گیرد.

پسوند مناسب برای طراحی سایت تبلیغاتی

برخی از سایت ها با هدف تبلیغات ایجاد می شوند. معمولا در کنار نام دامنه علامت ad قرار می گیرد که کاربران با دیدن آن از تبلیغاتی بودن سایت آگاه می شوند. برای داشتن سئوی مناسب در سایت های تبلیغاتی باید از پسوند مناسب استفاده شود. دامنه ی ir تحریم است و متاسفانه برای تبلیغات نمی توان از آن استفاده کرد زیرا سایت شما را در سطح بین المللی به کاربران نمایش نمی دهد. یکی از پسوند های مناسب برای این نوع سایت ها استفاده از پسوند com است که قابلیت توسعه را دارد و به دلیل شناخته شدن بیشتر آن در سطح جهانی اهمیت بیشتری بین کاربران در جهان پیدا کرده است.

سخن آخر

اولین قدم برای طراحی سایت خرید دامنه و هاست مناسب است. دامنه نام و آدرس سایت شماست. دامنه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. یکی از بخش های مهم که در سئوی سایت نیز تاثر می گذارد، استفاده از پسوند مناسب برای دامنه است. پسوند های مختلفی برای انواع سایت ها وجود دارد که باید با توجه به نوع کاربر سایت آن ها را انتخاب کرد. یکی از پسوندهای معروف com است که برای هر نوع سایتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله به طور کامل به بررسی انواع پسوندهای دامنه پرداختیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص انواع پسوندهای دامنه و انتخاب بهترین نوع آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید