برنامه ریزی منابع سازمانی

طراحی و برنامه نویسی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

مقدمه

یکی از مهم ترین مفاهیم مدیریتی طراحی و برنامه نویسی برنامه ریزی های مربوط به منابع سازمانی است. از اهداف این روش مدیریتی می توان به سامان دادن تمام داده ها و فرآیند های یک سازمان در یک راهکار واحد و با ایجاد بانک اطلاعاتی منظم و… اشاره کرد. این روش مدیریتی به صورت جامع در دانشگاه ها آموزش داده می شود. در نتیجه اگر علاقه مند به این حوزه هستید می توانید به راحتی در دوره های آموزشی مربوطه شرکت کنید. در این مقاله قصد داریم به توضیح برنامه ریزی منابع سازمانی و نکات مهم در رابطه با آن بپردازیم. پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی چه امکاناتی دارد؟

چرا به سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی نیاز داریم؟

مزایا و معایب استفاده از سیستم های ERP

راه اندازی برنامه ریزی منابع سازمانی برای کسب و کار


برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

یکی از انواع روش های مدیریتی که معمولا به سامان دادن تمام داده ها و فرآیند های یک سازمان در یک راهکار واحد و با ایجاد بانک اطلاعاتی منظم و… می پردازد، برنامه ریزی سازمانی می گویند. با استفاده از این سیستم مدیریتی داده های موجود در تمامی قسمت های آن به صورت یکپارچه انجام می شود. یکی از مزایای ویژه ای که این سیستم دارد این است که محدودیت جغرافیایی در آن مطرح نیست. در نتیجه تمامی افراد می توانند در هر کجا که هستند از آن استفاده کنند.
نرم افزار های ERP با ارائه ی راهکار های مختلف و مناسب این قابلیت را در اختیار مدیران قرار می دهد. در نتیجه صاحبان با آن مواد، منابع انسانی، منابع مالی و… را به صورت بهینه مدیریت می کنند.
خوب است بدانید که هدف از استفاده ی برنامه منابع انسانی نفوذ دانش و فناوری اطلاعات در تمامی فعالیت ها و قسمت های مختلف سازمان ها است. راهکار های برنامه ریزی سازمانی به سه صورت استراتژیک‌، کنترل های‌ مدیریتی و کنترل های عملیاتی در سازمان و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه ریزی منابع سازمانی چیست؟

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی چه امکاناتی دارد؟

این سیستم با هدف مثبتی طراحی شده و استفاده از آن امکاناتی را در اختیار شرکت و سازمان ها قرار می دهد که در ادامه به توضیح بیشتر آن می پردازیم.

  1. ارائه ی ی سیستم یک پارچه برای استفاده در قسمت های مختلف سازمان و سطوح مدیریتی
  2. برنامه ریزی مناسب برای انجام فعالیت های مهم
  3. بهبود شرایط و فرایند های مربوط به کسب و کار
  4. افزایش و بهبود خدمات رسانی به مشتریان
  5. ارائه و دریافت راهکار های مناسب برای مدیریت هدفمند تر
  6. کسب اعتبار و کمک به دیده شدن بیشتر شرکت
  7. استفاده از فناوری های نوین به شکل مناسب برای پیشبرد اهداف
  8. بررسی موارد مختلف در شرکت و رفع مشکلات به وجود آمده

چرا به سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی نیاز داریم؟

همه ی سازمان های برای اینکه مدیریت درستی داشته باشند و کسب و کار آن ها در جهت مثبت پیشرفت کند باید از برنامه ریزی منابع سازمانی استفاده کنند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و زمان زیادی برای مدیریت آن صرف می کنید اما باز هم به نتیجه ی مطلوب نمی رسید باید بدانید مشکل از دانش شما نیست مشکل از سیستم مدیریتی است. در سازمان ها و شرکت های مختلف مدیر اگر از سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی استفاده نکند نمی تواند کار ها را به نتیجه ی مثبت برساند. برای نتیجه گیری و رسیدن به هدف نیاز است تمامی بخش های یک سازمان با یکدیگر در تعامل و همکاری باشند. برای همین استفاده از سیستم های ERP کمک زیادی به برنامه ریزی و مدیریت بهتر می کند.
اگر برای ایجاد تعامل مالی در سازمان، ماندن در فضای رقابتی و راضی نگه داشتن مشتری بسیار تلاش می کنید اما به نتیجه نمی رسید باید از سیستم برنامه ریزی منابع انسانی استفاده کنید.

مزایا و معایب استفاده از سیستم های ERP

نرم افزار هایی که در این روش از آن ها استفاده می کنیم جامع هستند. توجه کنید که نرم افزار های مختلف با یکدیگر در تعامل اند و در صورت جایگزینی ممکن است در عملکرد آن اختلال به وجود آید. این نرم افزار ها هر کدام از اوپراتور های مختلفی به وجود آمده اند که ممکن است در برخی شرایط با یکدیگر تداخل پیدا کنند. در نتیجه استفاده از سیستم های منابع سازمانی جلوی این مشکلات را می گیرد. به همین علت می توان به راحتی از آن برای مدیریت قسمت های مختلف استفاده کرد. استفاده از این سیستم مزایا و معایبی را به همراه دارد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

مزایا

  1. کمک به بهبود پاسخ دهی و افزای سرعت در آن
  2. رشد و پیشرفت در قسمت های مختلف سازمان به دلیل تعامل مناسب با یکدیگر
  3. افزایش چرخه ی سفارش و بهبود آن
  4. کمک به بهبود روند تولید در سازمان
  5. کم شدن هزینه های مستقیم در شرکت
  6. تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان
  7. کاهش سطح موجودی
  8. کاهش روند حساب های مالی

معایب

  1. بودجه کافی برای تهیه و ارائه ی یک ERP مناسب وجود ندارد.
  2. کارایی مدیران بدون داشتن سیستم مناسب کاهش می یابد و در نتیجه شرکت پیشرفت نمی کند.
  3. در صورتی که این نوع از نرم افزار ها به درستی طراحی نشوند دائم باید به دنبال رفع باگ آن باشید.
  4. پیش از سفارش طراحی سیستم با توجه به نوع هدف خود باید نیاز خود را به طور دقیق به طراح بگویید.
  5. ایجاد هزینه ی زیاد در آینده

مزایا و معایب استفاده از سیستم های ERP

راه اندازی برنامه ریزی منابع سازمانی برای کسب و کار

اگر قصد دارید از سیستم های برنامه ریزی و مدیریتی استفاده کنید باید از نیاز شرکت با خبر شوید. برای این کار بهتر است اطلاعاتی را بدانید تا بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید.

  1. باید با دقت تمامی شرکت های نرم افزاری و برنامه نویسی که ERP ارائه می کنند را بررسی کنید و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
  2. مجموعه ای را انتخاب کنید که بهترین و نزدیک ترین نرم افزار با توجه به نیاز شما را ارائه کند.
  3. برخی از انواع این نرم افزار ها نیاز به آموزش تخصصی دارند و باید قبل از استفاده آموزش های مربوط به آن را مشاهده کنید.

چالش های این نرم افزار ها

  1. برخی از کارمندان برای استفاده از این سیستم ها مقاومت می کنند. همین امر باعث می شود شرکت به سرعت پیشرفت نکند.
  2. در این سیستم روش و راهکار های جدیدی ارائه می شود. در نتیجه ممکن است همه نتوانند با آن ارتباط بر قرار کنند.
  3. ممکن است در هنگام بررسی سطح نیاز شرکت برای استفاده از سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی به درستی انتخاب نشود.
  4. در برخی مواقع مدیران در برابر استفاده از این سیستم ها مقاومت می کنند.
  5. مدیریت حمل و نقل یکی از دیگر چالش هایی است که ممکن است به وجود بیاید. برای همین باید در حمل و نقل به موراد مختلفی توجه شود.
  6. تمامی کارمندان باید کار خود را به درستی انجام دهند. در نتیجه با مدیریت درست دیگر کارمندی نمی تواند وظیفه ی خود را به فرد دیگری بسپارد.
  7. افرادی که از این نرم افزار ها استفاده می کنند همیشه از رقبای خود جلو تر هستند. در نتیجه مقاومت در برابر استفاده از این روش های مدیریتی باعث کاهش بازدهی مناسب می شود.
  8. در ابتدای استفاده از این سیستم ها به دلیل ناآگاهی ممکن است مشکلاتی ب وجود آید که باید بر طرف شود.

شرکت طراحی و برنامه نویسی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی

برای استفاده از سیستم های مدیریتی باید آن را با توجه به نوع کسب و کار و هدفی که دارید انتخاب کنید. شرکت های مختلف برنامه نویسی امروزه سیستم های متفاوتی در زمینه ی ERP ارائه می کنند. اگر قصد استفاده از این نرم افزار ها را دارید باید انواع آن را بررسی کرده و نزدیک ترین نوع آن به هدف شرکت خود را خریداری کنید. اگر قصد دارید امکانات خاصی به نرم افزار شما اضافه شود باید قبل از سفارش نکات لازم را به طراح یادآور شوید. یکی از شرکت های معتبر برنامه نویسی، شرکت آترین فناوران زنده رود است. اگر قصد انجام استفاده از نرم افزار های مختلف را دارید می توانید با مشاوران آترین فناوران در ارتباط باشید.


برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با مشاوران شرکت آترین فناوران زنده رود تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


شرکت طراحی و برنامه نویسی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی

سخن آخر

برای اینکه مدیریت در شرکت و سازمان های مختلف به درستی انجام شود نیاز است از نرم افزار های مدیریتی استفاده شود. یکی از انواع نرم افزار های مدیریتی، نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است. اگر صاحب کسب و کاری هستید پیشنهاد می کنیم حتما از این نرم افزار استفاده کنید. استفاده از این نرم افزار ها برای تمامی شرکت و سازمان ها چه بزرگ و چه کوچک لازم و ضروری است. با استفاده از روش های برنامه ریزی منابع سازمانی سرعت انجام کار افزایش پیدا می کند. همچنین استفاده از این روش ها تاثیر زیادی در رشد و پیشرفت آن ها دارد و نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. در این مقاله به طور کامله به بررسی برنامه ریزی منابع سازمانی پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با برنامه ریزی منابع سازمانی با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید