استارت آپ

استارت آپ چیست؟!

استارتاپ یا استارت‌آپ یک سرمایه‌گذاری به شکل کارآفرینی و ایده خلاقانه است. که طی آن یک شرکت نوپا ایده‌ی جدیدی برای نوع کسب و کار خود  ارائه می‌دهد. البته اختلاف ‌بر سر تعریف استارت آپ زیاد است. اما نکته‌ی مشترک در همه‌ی آن‌ها این است که بر اساس یک ایده‌ی خلاقانه و جدید فعالیت آن‌ها آغاز می‌شود. این ایده‌ها بازار نیازمندی‌ها را هدف قرار می‌دهند و با ارائه‌ی یک محصول یا خدمات جدید و استفاده از تکنولوژی، خیلی سریع رشد پیدا می‌کنند.

نیل بلومنتال ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت واربی ​​پارکر ، می گوید: “استارت آپ شرکتی است که برای حل مشکلی کار می کند در صورتی که راه حل مشخص نیست و موفقیت تضمین نشده است.”

استارت آپ (Start-Up) رویکرد و مفهومی‌ست، که در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، تحول بسیار بزرگی ایجاد کند. اینکه بتوان بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم و یا سازمانی را متولد کرد و به آستانه رشد و سرمایه گذاری رساند. البته جدیدا می‌بینید که استارتاپ‌های اینترنتی خیلی زیاده شده‌اند ولی همه آن‌ها برای حل یک مشکل نیستند. خیلی از استارت آپ‌ها هدف‌شان راحت‌تر کردن کاری است که ما انجام می‌دهیم. مثلا شما اسنپ را در نظر بگیرید: قبل از اسنپ همه می‌توانستند تاکسی تلفنی بگیرند و یا غذا سفارش دهند و دهها کار دیگر و مشکل خاصی هم وجود نداشت. اما اسنپ این کار را خیلی راحت کرده و تبدیل به یک استارت آپ موفق شده است.

بنیان‌گذار استارتاپ (Founder)

به شخصی که استارتاپ را راه‌اندازی می‌کند بنیان‌گذار گفته می‌شود. این اشخاص معمولا علاقه‌ای به کار کردن برای دیگران ندارند و باور دارند که می‌توانند با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی خود دنیا را تغییر دهند. این افراد می‌توانند با تعدادی از دوستان خود در این راه شریک شوند و وظایف سنگین را بین خودشان تقسیم می کنند. راه‌اندازی یک استارت آپ به هیچ عنوان کار راحتی نیست. و در طی آن، به بنیان‌گذاران آن فشار زیادی وارد خواهد شد. اما اگر فعالیت‌های آن‌ها موفقیت‌آمیز باشد، نتیجه‌ی آن هم از نظر احساسی و هم از نظر مالی بسیار خوب خواهد بود.

حال یک کسب و کار را در نظر بگیرید که بین مردم، رستوران‌ها و پیک موتوری‌ها ارتباط برقرار می‌کند که نمونه امروزی آن، اسنپ فود است. ابتدا مشتری غذا را سفارش می‌دهد، سپس وقتی غذا آماده شد پیک سراغ رستوران می‌رود، غذا را تحویل می‌گیرد و آن را به دست مشتری می‌رساند. تصور کنید که این کسب و کار، فعالیت خود را با ۵ نفر آغاز کرده است.

فرض کنید تعداد مخاطبان این کسب و کار تحویل غذا در عرض یک ماه از ۱۰۰۰ نفر به ده هزار نفر برسد. آیا لازم است تعداد کارکنان این کسب و کار از ۵ نفر بیشتر شود؟ قطعاً هیچ لزومی ندارد؛ زیرا همه بار کاری بر دوش اپلیکیشن است و اپلیکیشن هم ظرفیت کافی برای خدمت‌رسانی را دارد. این کسب و کار قطعاً رشد سریعی دارد و درآمد زیادی کسب می‌کند. و رشد آن به واسطه خودش صورت می‌گیرد و به شخص خاصی بستگی ندارد. تنها باید چند نفر اپلیکیشن را کنترل کنند تا در صورت بروز خطا سریع آن را اصلاح کنند.

بدانید:

به کسب و کار تحویل غذا یک استارت آپ می‌گوییم که هم تازه‌ تأسیس و هم نوظهوراست. و هم رشد سریعی دارد ولی این رشد سریعی باری را به دوش صاحبان کسب و کار و تیم پشتیبانی تحمیل نمی‌کند. مهم‌ترین خصوصیت استارت آپ یا کسب و کار نوظهور این است. که موانعی که بر سر راه رشد و پیشرفت آن وجود دارد، بسیار محدود است. و این کسب و کار تا بی‌نهایت می‌تواند توسعه پیدا کند. استارت آپ یک خاصیت دارد و همان خاصیت باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان عاشق کسب و کارها نوظهورباشد. و آن خاصیت، امکان رشد و سوددهی عالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. از این رو است که آن‌ها شیفته کار و سرمایه‌گذاری روی استارت آپ هستند.


بیشتر بخوانید:آیا اپلیکیشن بهتر است یا وب سایت؟


تفاوت استارتاپ و کسب و کار های کوچک

عموم مردم استارتاپ ها را همان کسب و کار می دانند و تفاوتی میان آنها قائل نیستند. اما واقعیت چیز دیگری است و این دو با یکدیگر متفاوت هستند. در مقایسه با کسب و کار های سنتی، انتظار می‌رود استارتاپ ها به سرعت در حال افزایش باشند. استارتاپ های وابسته به فناوری و یا استارتاپ هایی که نیازی به فناوری ندارند. با کسب و کارهای جدید که به روش سنتی عمل می‌کنند، تفاوت دارند.

استارتاپ ها چگونه به رشد فکر می‌کنند؟

دیگر تفاوت استارتاپ و کسب و کار در شروع آنها است.استارت آپ برای رشد سریع طراحی شده‌اند. این بدان معنی است. که استارتاپ ها چیزی دارند (محصول یا خدمات) که می‌توانند بازار بزرگی را در اختیار بگیرند. ولی این مسئله برای شرکت‌های سنتی وجود ندارد.

به طور کلی، برای اداره یک کسب و کار سنتی، به یک بازار بزرگ نیازی نیست. در اینجا می توان گفت یکی از دلایلی که استارتاپ ها به سمت استفاده از فناوری می‌روند.این است که با کارهای آنلاین به آسانی می‌توانند به بازارهای بزرگ دست پیدا کنند. زیرا آنها از زمان و مکان عبور می‌کنند. برای رشد سریع، شما باید چیزی را که می‌توانید، به یک بازار بزرگ بفروشید.

در پایان

حال وقت آن رسیده که مسیر پیشرفت را طی کنید. شاخص‌های اندازه‌گیری موفقیت و رشد برای خود تعیین کنید. برای برند خود به دنبال افزایش کاربر باشید. به صورت مداوم تغییرات را رصد کنید. سعی کنید تحلیلی منطقی از عملکرد استارت‌آپ خود بدست آورید.

اگه با تحقیق و با هدف جلو بروید، یقیین داشته باشید که در عرصه کسب و کارهای سنتی و مدرن موفق خواهید شد. در صورت پیدا کردن مخاطبین بالا یا فروش زیاد می‌توانید مطمئن شوید که افرادی برای خرید ایده تان پیشنهادهای خوبی خواهند داد.

  • برچسب ها :

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید