اصول مهندسی نرم افزار

اصول مهندسی نرم افزار چیست؟

اصول مهندسی نرم افزار در پروژه

مقدمه

در هر جای دنیا که باشید و هر حرفه ای را که دنبال کنید، اصول و قواعد آن همواره با شما همراه اند. نمی توانید بگویید که من سال هاست تجربه انجام فلان فعالیت را دارم و دیگر از رعایت اصول آن بی نیاز هستم! حتی بزرگ ترین استاتید دنیا همواره به اصول آموزشی پایبندند. در دنیای نوظهور وب و طراحی نرم افزار نیز مسائل فوق مطرح است. در ادامه بیان می کنیم که اصول مهندسی نرم افزار چیست و طراحان وب به چه دلیل به آن پایبند اند.

فهرست مطالب:

اصول مهندسی نرم افزار چیست؟

مزایای اصول مهندسی نرم افزار

گام های فرایند مهندسی نرم افزار در پروژه

معرفی شرکت آترین فناوران زنده رود

همیت مهندسی نرم افزار


برای مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


اصول مهندسی نرم افزار چیست؟

برای تعریف واژه مهندسی نرم افزار، ابتدا بهتر است که این دو لغت را به طور مجزا تعریف کنیم:

نرم افزار مجموعه ای از کد یا دستوراتی است که به وسیله الگوریتم های خاص طراحی و اجرا می شوند. نرم افزارهای کاربردی به کاربر کمک می کنند تا امور معینی را انجام بدهند.

مهندسی در فرایند تولید هر محصول، به معنی رعایت اصول و روش های تخصصی در فرایند تولید است.

مهندسی نرم افزار یک روش سیستماتیک، دقیق و منظم جهت ساخت و ارائه محصولات نرم‌افزاری با کیفیت بالا است. همچنین مهندسی نرم‌افزار شامل فرایند تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و آزمون است.

 

مزایای اصول مهندسی نرم افزار

از نظرموسسه استاندارد IEEE: استفاده از یک روش منظم و قابل اندازه گیری جهت توسعه، بهره برداری و نگهداری از نرم افزار، مهندسی نرم افزار نامیده می شود.

به کار گیری اصول مهندسی در طراحی نرم افزار نتایج بسیار مفیدی را به همراه دارد. بزرگ ترین حسن این قواعد خلق نرم افزاری مفید و حرفه ای است. موارد فوق از دیگر مزیت های رعایت این اصول در طراحی و پیاده سازی است.

کاهش هزینه ها

در طراحی نرم افزار همواره خطا و اشتباهات بسیاری رخ می دهد. این خطاها هزینه های تولید را افزایش خواهند داد. اما در طراحی با استفاده از اصول مهندسی نرم افزار، خطا کاهش می یابد. همچنین برای حل خطا راهکارهای علمی وجود دارد. در نتیجه این روش سبب کاهش هزینه ها می شود.

همچنین برخی از نرم افزارها برای استفاده به سخت افزار زیادی احتیاج دارند. این امر هزینه‌ی کاربران نهایی را برای بهره بردن از آن‌‌ افزایش می‌دهد. علاوه بر آن الگوریتم‌های نادرست استفاده شده در برخی از نرم افزار ها سبب اتلاف نیرو می‌شود. چراکه نیروی انسانی زیادی برای توسعه نرم­ افزار جهت تولید میلیون‌ها خط کد به ­کار گرفته شود. اما در اصول مهندسی نرم افزار، کد نویسان همه چیز را برنامه ریزی می‌کنند. تمام موارد اضافی را که لازم نیست کاهش می دهند. درنهایت اجرای کدها به صورت کاملا بهینه به اتمام می‌رسد.

کاهش هزینه ها

صرفه جویی در زمان

انجام پروژه های نرم افزاری مستلزم کد نویسی های طولانی است. این فرایند از زمان شروع تا رسیدن به کد نهایی به شدت وقت گیر است. اگر این پروسه وقت گیر به خوبی مدیریت نشود می تواند زمان چند برابری را به خود اختصاص بدهد. همه ما می دانیم که برنامه ریزی اتلاف وقت را کاهش می دهد. بنابراین اصول مهندسی نرم افزار با برنامه ریزی صحیح به یاری ما می آیند. درنتیجه در وقت و هزینه های پروژه خود صرفه جویی خواهیم کرد.

کاهش پیچیدگی ها

طراحی نرم افزارهای بزرگ همواره دشوار و پیچیده است. مهندسی نرم افزار جهت کاهش پیچیدگی ها در هر پروژه راه حل مناسبی دارد. در واقع می توان گفت مهندسین نرم افزار مشکلات بزرگ را به چندین مشکل کوچک تقسیم می کنند. در ادامه به راحتی شروع به حل هر یک از مشکلات کوچک می کنند. در نتیجه تمام مشکلات کوچک به طور مستقل از یکدیگر حل شده و مشکلی باقی نمی ماند.

همچنین پروژه های بزرگ به سرعت ساخته نمی‌شوند. آن ها به برنامه ریزی، صبر و مدیریت زیادی احتیاج دارند. مهندسی نرم افزار به دلیل برنامه ریزی، بخش بندی، جهت دهی و تقسیم کار در ارائه نرم‌افزارها سبب مجزا شدن بخش‌های مختلف و اجرای موازی آن‌ها می‌شود. بنابراین برای مدیریت پروژه‌های بزرگ شرکت‌های نرم افزاری باید به اصول مهندسی نرم افزار روی بیاورند.

نرم افزار قابل اعتماد و اثر بخش

نرم افزاری قابل اعتماد و اثر بخش خواهد بود که پس از تحویل به درستی کار های مورد نیاز را انجام بدهد.

اگر مشگلی در نرم افزار وجود داشته باشد شرکت های طراحی، مسئول حل آن ها را بر عهده دارند. در مهندسی نرم افزار، روش‌های آزمایش و نگهداری صحیح ارائه شده است؛ بنابراین هیچ نگرانی از لحاظ عدم اطمینان وجود ندارد.

علاوه بر آن اگر طراحی، مطابق با استانداردهای مهندسی نرم افزار انجام شده باشد؛ اثربخشی به خوبی حاصل می شود. چراکه استانداردهای نرم افزاری متمرکز بر اثربخشی بیشتر نرم افزارها هستند.


بیشتر بخوانید: مقاله“انواع مدل های تولید نرم افزار” را دنبال کنید.


مهندسی نرم افزار

گام های فرایند مهندسی نرم افزار در پروژه

در فرایند مهندسی نرم افزار و رسیدن به پروژه نهایی مراحل ثابتی وجود دارد. مراحلی که رعایت آن ها مزایای گفته شده را به دنبال خواهد داشت. این مراحل به صورت زیر تعریف می شوند.

۱)شناخت مساله، برقراری ارتباط و تحلیل

برای حل موفق یک مسئله فهم صحیح صورت مسئله لازم و حیاتی است. پس در مرحله اول باید نیاز های اساسی به خوبی تشخیص داده شود.

۲) طرح ریزی، مدل سازی و طراحی نرم افزار

برای تولید یک محصول موفق، لازم است که همواره طرح کلی کار آماده و مشخص باشد. مثل یک مهندس عمران که در ابتدا نقشه ساختمان را در دست دارد؛ مهندسین نرم افزار  نیز مسیر مشخصی را طبق نظر دقیق کارفرما ایجاد می کنند.

۳) طراحی نرم افزار و ایجاد کد

مهم ترین بخش در پروژه های طراحی نرم افزار ایجاد کد است. در این بخش نوع معماری نرم افزار، واسط کاربری، روش پیاده سازی طرح و تبدیل آن به کد و بسیاری از مسائل مهم مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد.

۴)کنترل کیفیت و تست نرم افزار

در این فاز محصول نهایی بر اساس مواردی همچون صحت عملکرد، سادگی و قابلیت فهم، پایداری و دیگر استاندار های لازم مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی این موارد سبب اطمینان خاطر در عملکرد نرم افزار می شود.

 مدل سازی در مهندسی نرم افزار

معرفی شرکت آترین فناوران زنده رود

شرکت آترین فناوران در زمینه طراحی نرم افزار، اپلیکیشن وانواع سایت فعالیت می کند.

از دیگر خدمات این شرکت:

طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت وردپرس

طراحی اپلیکیشن موبایل

سئو سایت

تولید محتوا

و…


برای مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سخن پایانی

رعایت اصول مهندسی نرم افزار سبب بهبود کیفیت محصول نهایی می شود. انواع شرکت های طراحی سایت همواره به این اصول علاقه مند و به آن پایبند اند. امیدواریم که در این مقاله مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید