طراحی وب اپلیکیشن pwa

طراحی وب اپلیکیشن (PWA) چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

مقدمه

یکی از راه های سریع برای رفع نیازهای مختلف استفاده از سایت و اپلیکیشن ها است. طراحی سایت و اپلیکیشن کمک زیادی به گسترش مشاغل می کند. امروزه فضای وب سایت و اپلیکیشن ها گسترش پیدا کرده و امکانات جدید و به روزی در اختیار کاربران قرار داده می شود. وب اپلیکیشن ها که جزئی از انواع اپلیکیشن ها محسوب شده با این تفاوت که نیازی نیست برای استفاده از آن ها حتما بر روی سیستم نصب شود. از طریق هر نوع مرورگری می توان به وب اپلیکیشن ها وصل شد. وب اپلیکیشن ها دارای انواع مختلفی بوده که در این مقاله قصد داریم توضیحی در رابطه با طراحی وب اپلیکیشن pwa خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

طراحی وب اپلیکیشن pwa

ویژگی وب اپلیکیشن های پیش رونده

کاربرد وب اپلیکیشن pwa

مهمترین معیار های لازم در راه اندازی وب اپلیکیشن pwa

تفاوت وب اپلیکیشن و وب‌سایت

برنامه های پرکاربرد در طراحی و توسعه ی وب اپلیکیشن

همه چیز درباره ی اپلیکیشن های محلی و تحت وب

معرفی معروف ترین وب اپلیکیشن های جهان

افزایش چند برابری زمان با استفاده از pwa

کاهش حجم زیاد اپلیکیشن ها توسط pwa

طراحی وب اپلیکیشن ها برای موبایل


طراحی وب اپلیکیشن pwa

طراحی وب اپلیکیشن pwa

Progressive Web Application یا به عبارتی وب اپلیکیشن های پیش رونده سایتی است که ظاهری شبیه به اپلیکیشن های ساده دارد ولی در طراحی آن از روش نوین و امروزی استفاده شده است. به راحتی می توان با انواع مرورگرهای در دسترس به این وب اپلیکیشن متصل شد و از امکانات آن استفاده کرد. این فناوری مربوط به سال ۲۰۱۵ است و به دلیل اینکه بازدید از طریق سایت بیشتر از نصب انواع اپلیکیشن ها است طراحی شده است. وب اپلیکیشن های پیش رونده نسبت به وب اپلیکیشن های بومی از مزیت های بالایی مثل حفظ وب سایت و به روزرسانی راحت تر برخوردارند. وب اپلیکیشن های پیش رونده در بین برنامه نویسان بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته و برای به کارگیری از آن نیاز به استفاده از زبان های مختلف برنامه نویسی مختلف نیست. با استفاده از آن می توانند برای هر نوع سیستمی نرم افزار طراحی کنند.

ویژگی وب اپلیکیشن های پیش رونده

  1. استفاده از آن با تمام مرورگرها و سیستم عامل های مختلف
  2. قابلیت شناسایی توسط موتورهای جست و جو گر گوگل که امتیاز بالایی محسوب می شود.
  3. به راحتی قابل دسترسی بوده و نیاز به نصب ندارد.
  4. به نحوی طراحی شده که کار با آن راحت است.
  5. به روز است و در صورت نبود اینترنت نیز قابل دسترسی است.
  6. دارای امنیت بالایی است.
  7. باعث صرفه جویی در هزینه های مربوط به ساخت یک اپلیکیشن برای چند نوع سیستم عامل می باشد.

کاربرد وب اپلیکیشن pwa

اکثر مردم امروزه تلفن های همراه هوشمند استفاده می کنند. برای استفاده از یک سری نرم افزارها شرکت های ارائه دهنده ی آن باید برای هر نوع سیستم عاملی بک برنامه خاص تهیه کنند. این کار هزینه های زیادی را به همراه دارد.همچنین بر اساس تحقیقات اخیر مشخص شده که عده ی کمی از مردم مایل به نصب انواع اپلیکیشن بوده و بیشتر از وب سایت ها استفاده می کنند.
با معرفی انواع وب اپلیکیشن ها به خصوص وب اپلیکیشن pwa دسترسی به امکانات مختلف برای مخاطبان راحت تر شد. زیرا استفاده از آن ها نیازی به نصب ندارد و دسترسی به کمک انواع مرورگرها امکان پذیر است. طراحان اپلیکیشن ها نیز دیگر نیازی به طراحی چند نوع اپلیکیشن با توجه به سیستم عامل های مختلف ندارند و در هزینه ها تا حد زیادی صرفه جویی می شود.

کاربرد وب اپلیکیشن pwa

مهمترین معیار های لازم در راه اندازی وب اپلیکیشن pwa

۱. در طراحی این نوع اپلیکیشن باید از اتصال https استفاده شود به دلیل اینکه امنیت بالا می رود. افزایش امنیت یکی از نکات مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

۲. برای دسترسی به این نوع اپلیکیشن هنگام نبود اینترنت باید از سرویسی به نام Service Worker استفاده کرد. این سرویس قابلیت استفاده از وب اپلیکیشن را بدون نیاز به اینترنت فراهم می کند.

۳. در زمان ساخت وب اپلیکیشن باید فایل مانیفست pwa قرار داده شود. در هنگام استفاده اطلاعاتی درباره ی نام برنامه، نمادها، رنگ ها و… را در اختیار کاربر قرار می دهد.

۴. قرار دادن اطلاعات ضروری در آن

تفاوت وب اپلیکیشن و وب‌سایت

خوب است برای استفاده ی بهتر از وب سایت و وب اپلیکیشن ها اطلاعاتی درباره ی هر کدام و تفاوت هایشان به دست آورید. از تفاوت های وب اپلیکیشن و وب‌سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. وب سایت ها صفحات متعدد و به هم پیوسته ای در فضای اینترنت هستند که روی یک سرور قرار گرفته اند اما وب اپلیکیشن ها نوعی نرم افزار تحت وب محسوب می شوند.
  2. وب سایت ها معمولا برای معرفی فرد یا شرکت مورد استفاده قرار گرفته و محتوای تولید شده در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی که در وب اپلیکیشن ها محتوای خاصی مد نظر طراحان نیست.
  3. نکته اصلی که در وب اپلیکیشن ها باید مد نظر قرار گرفته شود، عملکرد مناسب آن است.
  4. کاربرد وب سایت ها برای همه ی اقشار جامعه با هر سنی یکسان است در صورتی که وب اپلیکیشن های pwa کاربردی با توجه به سن، جنسیت و… ارائه می کنند.
  5. استفاده از وب اپلیکیشن ها به صورت آفلاین قابل دسترسی است ولی برای دستیابی به اطلاعات وب سایت حتما باید به اینترنت متصل بود.

شرکت آترین فناوران یکی از شرکت های معتبر در طراحی انواع سایت و اپلیکیشن است. برای سفارش طراحی انواع سایت و اپلیکیشن می توانید به سایت آترین فناوران مراجعه کرده یا با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


همه چیز درباره ی اپلیکیشن های محلی و تحت وب

اپلیکیشن های محلی به اپ هایی گفته می شود که با توجه به سیستم عامل گوشی طراحی شده و حجمی به نسبت فضای گوشی دارند. تمام اپلیکیشن هایی که روی تلفن همراه خود نصب می کنید اپلیکیشن محلی یا native هستند.
اپ های تحت وب بر اساس مرورگر هایی طراحی شده که به وسیله ی آن به وب اپلیکیشن متصل می شوید.

از تفاوت های اپلیکیشن محلی و تحت وب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. اپلیکیشن های تحت وب معمولا پویاتر از اپ های محلی هستند.
  2. اپلیکیشن های محلی قابلیت های بیشتری نسب به اپ های تحت وب دارند.
  3. بعضی از اپ های محلی برای تلفن های همراه مناسب نیست.

تفاوت وب اپلیکیشن و وب‌سایت

برنامه های پرکاربرد در طراحی و توسعه ی وب اپلیکیشن

۱. PWA.rocks:  در این وب سایت انواع اپلیکیشن های طراحی شده به صورت وب اپلیکیشن در زمینه های مختلف وجود دارد. با استفاده از آن می توانید از وب اپلیکیشن های موجود ایده بگیرید.

۲.Knockout: استفاده از این برنامه برای کد نویسی به وسیله ی جاوااسکریپت کمک می کند تا بتوانید وب اپلیکیشن خود را طوری طراحی کنید. این برنامه بر همه ی مرورگر ها قابل دسترسی باشد.

۳. PWABuilder: برای استفاده از وب اپلیکیشنPWA در زمان نبود اینترنت باید از ابزاری به نام  PWABuilder استفاده کرد.

برنامه های مختلف دیگری برای طراحی وب اپلیکیشن PWA وجود دارد. می توانید به کمک آن وب اپلیکیشن مورد نظر خود را طراحی کرده یا آن را توسعه دهید.

معرفی معروف ترین وب اپلیکیشن های جهان

  1. وب اپلیکیشن Starbucks
  2. وب اپلیکیشن ایرانی دیجی کالا
  3. وب اپلیکیشن موسیقی Soundslice
  4. تاکسی آنلاین UBER
  5. پینترست  Pinterest
  6. وب اپلیکیشن YUMMLY

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی نحوه کار و درآمد زایی در فضای مجازی هستید، می توانید با کارشناسان شرکت آترین فناوران در این زمینه گفت و گو کنید.


افزایش چند برابری زمان با استفاده از pwa

یکی از مسائل مهمی که در طراحی سایت و اپلیکیشن باید به آن توجه کرد زمان بارگذاری و بارگیری سایت و اپلیکیشن است. حتما تاکنون وارد سایتی شدید که حتی با گذشت چند دقیقه لود نمی شود. سایت هایی با این ویژگی کاربران خود را از دست می دهند. این کار باعث شناخته نشدن سایت توسط موتور های جست و جو گر گوگل شده که تاثیر منفی در سئو و عملکرد سایت می گذارد. سرعت لود اگر بالای ۳ثانیه طول بکشد می توان گفت که تقریبا نصف مخاطبان سایت خود را از دست خواهید داد. استفاده از وب اپلیکیشن pwa این مشکل را تا حد زیادی بر طرف می کند. pwa با قرار دادن نسخه ی آفلاین وب سایت شما این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند حتی بدون نیاز به اینترنت از سایت شما بازدید کنند.

افزایش چند برابری زمان با استفاده از pwa

کاهش حجم زیاد اپلیکیشن ها توسط pwa

یکی از مشکلات استفاده از انواع اپلیکیشن ها این است که حجم زیادی دارند. این حجم زیاد موجب پر کردن حافظه ی تلفن همراه می شود که برای کاربران چندان خوشایند نیست. یکی دیگر از قابلیت های وب اپلیکیشن های پیش رونده کم کردن حجم انواع اپلیکیشن ها است. برای درک بهتر این موضوع اپلیکیشنی مانند توییتر را در نظر بگیرید. این اپ در سیستم عامل های اندروید و ios دارای حجم های متفاوت و بالای ۲۰مگابایت است. در صورتی که حجم وب اپلیکیشن pwa آن کمتر از یک مگابایت است. در نتیجه دیگر برای نصب انواع اپلیکیشن ها نیازی به حذف اپ های دیگر برای خالی شدن فضا نیست.

طراحی وب اپلیکیشن ها برای موبایل

وب اپلیکیشن های pwa این قابلیت را دارند که برای چند پلتفرم استفاده شوند. در طراحی آن ها باید به این نکته توجه شود که هم برای تلفن همراه و هم دسکتاپ قابل استفاده باشند. باید توجه داشته باشید که نسخه ای که برای تلفن همراه استفاده می شود باید دقیق تر باشد. امروزه اکثر مردم برای رفع نیاز خود از تلفن همراه استفاده کرده به دلیل اینکه در دسترس تر است. در نتیجه باید توجه ویژه ای در طراحی آن شود. طراحی برای دسکتاپ و تلفن همراه تفاوت های جزئی دارد. مثلا بهتر است برای دسکتاپ طراحی گرافیکی خوبی انجام شود و برای تلفن همراه از محتوای جذاب استفاده کرد. این تفاوت به این دلیل است که معمولا کسانی که از تلفن همراه استفاده می کنند می خواهد به سرعت نیازی را رفع کنند و زیاد به جزئیات توجهی نمی کنند. در نتیجه باید مناسب ترین و راحت ترین روش دسترسی به آن در اختیارشان قرار داده شود.

نکته طلایی

طراحانی که برنامه های پیشرفته و کاربردی را طراحی کرده اند، بر این باورند که استفاده از آیکونی جذاب برای وب اپلیکیشن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از آیکون جذاب و برنامه ای مناسب و کاربردی کاربران وب اپلیکیشنpwa شما را جز لیست اپلیکیشن های مورد علاقه ی خود قرار می دهند. این کار تاثیر بسیاری در روند سایت شما خواهد داشت. همچنین توصیه می شود در طراحی صفحه اصلی وب اپلیکیشن pwa خود آیکون های مورد نیاز کاربران را در قسمتی اصلی قرار دهید. آیکون های اصلی باید به راحتی قابل دسترسی باشند. وب اپلیکیشن های شلوغ و پیچیده مخاطبان زیادی را به خود جذب نمی کنند. امروزه اکثر کاربران به دنبال سادگی و منحصر به فرد بودن هستند. پس سادگی در طراحی وب اپلیکیشن های pwa را جدی بگیرید.

سخن آخر

یکی از راه های استفاده از قابلیت های سایت و اپلیکیشن ها بدون نیاز به اینترنت استفاده از وب اپلیکیشن ها است. وب اپلیکیشن پیش رونده یا pwa نمونه ای از انواع وب اپلیکیشن ها محسوب می شود که قابلیت های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می دهد. از کاربرد های وب اپلیکیشن pwa می توان به: سرعت بالا، نیازمند نبودن به نصب، استفاده بر روی هر نوع سیستم عامل، اتصال با انواع مرورگرها و… اشاره کرد. استفاده از وب اپلیکیشن های pwa مزایا و ویژگی هایی به همراه دارد که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره شد. اولین بار این قابلیت در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تاکنون یکی از پر مخاطب ترین فناوری ها به حساب می آید. در این مقاله قصد داشتیم توضیح کاملی در رابطه با طراحی وب اپلیکیشن pwa خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید