مدیریت خدمات پس از فروش

همه چیز درباره ی مدیریت خدمات پس از فروش

مقدمه

یکی از رکن های اصلی در کسب و کار داشتن مشتری است. بدون مشتری هیچ کسب و کاری پیشرفت نمی کند. برای راضی نگه داشتن مشتری ها و تبدیل آن ها به مشتریان ثابت باید علاوه بر محصولات با کیفیت، خدمات پس از فروش برای آن ها در نظر گرفته شود. با وجود خدمات پس از فروش، مشتریان با خیال راحت از کسب و کار حمایت می کنند چون می دانند که در صورت بروز خطا یا نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص محصول به راحتی قابل حل و پیگیری است. در این مقاله به طور مفصل به مدیریت خدمات پس از فروش و اهمیت آن اشاره خواهیم کرد.

فهرست

خدمات پس از فروش به چه معناست؟

 انواع خدمات پس از فروش

۴ روش کاربردی در خدمات پس از فروش

مدیریت خدمات پس از فروش

اهمیت خدمات پس از فروش

در ارائه ی خدمات پس از فروش منحصر به فرد باشید!


خدمات پس از فروش به چه معناست؟

خدمات پس از فروش به چه معناست؟

به زبان ساده به مجموعه خدماتی که شرکت ها پس از فروش محصولات خود به مشتریان در خصوص نحوه ی استفاده از محصول، رفع مشکل، خدمات نگهداری از محصول و… ارائه می کنند خدمات پس از فروش می گویند. خدمات پس از فروش به اندازه ی فروش محصول از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. پشتیبانی یا همان خدمات پس از فروش سودی برای شرکت ها به همراه ندارد و به صورت رایگان برای مشتریان انجام می شود.

 انواع خدمات پس از فروش

از انواع خدماتی که پس از فروش محصولات ارائه می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خدمات نصب و راه اندازی به صورت رایگان
  2. تعمیر محصولات
  3. آموزش نحوه ی استفاده از محصول
  4. پشتیبانی آنلاین محصولات ارائه شده طی زمانی مشخص
  5. تعویض قطعات
  6. به روز رسانی رایگان نرم افزار های ارائه شده

۴ روش کاربردی در خدمات پس از فروش

۱. در زمان ارائه ی محصولات دفترچه ای همراه با آن در اختیار مشتریان قرار می گیرد. نصب محصولات مختلف متفاوت است. خدمات پیش از نصب برای یک سری از محصولات لازم است. این خدمات اکثرا به صورت رایگان در دسترس مشتریان قرار می گیرد. یکی از راه های جذب مشتری بیشتر خدمات پیش از نصب است.

۲. برخی از محصولات مانند دستگاه های جدید برای کارگاه، کارخانه ها و یا دستگاه های جراحی نیازمند خدمات پس از فروش محصولات است. آموزش مشتریان یکی از راه های ضروری برای برقراری ارتباط با مشتری است.

۳. گارانتی پس از فروش یکی دیگر از خدماتی است که اکثر شرکت ها پس از فروش محصول ارائه می دهند. این گارانتی دارای مدت زمان مشخصی است و بسته به نوع محصول مدت آن متفاوت است. گارانتی محصولات شامل تعویض و تعمیر محصول است به صورت رایگان در دسترس مشتریان قرار می گیرد.

۴. پشتیبانی آنلاین و ۲۴ ساعته سبب اطمینان خاطر مشتریان می شود چرا که می دانند پس از خرید محصول در صورتی که با مشکل مواجه شوند می توانند با مراجعه به سایت شرکت یا تماس با قسمت پشتیبانی محصول آن را برطرف سازند.

مدیریت خدمات پس از فروش

در مدیریت خدمات پس از فروش باید دو استراتژی مد نظر قرار گرفته شود.

۱.تمرکز بر محصولات

هدف از استراتژی تمرکز بر محصولات دقت در نحوه ی تولید محصول و ارائه ی خدماتی در خصوص آن است. از نمونه این خدمات می توان به تعمیر محصول، گارانتی آن، نصب و به روز رسانی محصولات ارائه شده و… اشاره کرد.

۲.تمرکز بر مشتریان

استراتژی تمرکز بر مشتریان به این معناست که نیاز های مشتری خود را شناخته و خدماتی به آن ها ارائه شود که بتواند نیاز هایشان را برطرف سازد. از کارهایی که برای استراتژی تمرکز بر مشتری از آن ها استفاده می شود می توان به ارسال ایمیل و تخفیفات، پیگیری شکایات، آموزش محصولات و… اشاره کرد.

مدیریت خدمات پس از فروش

اهمیت خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که یک شرکت از همه نظر عالی و کامل باشد ولی خدمات پس از فروش نداشته باشد مشتریان زیادی را جذب نمی کند. داشتن خدمات پس از فروش باعث جذب رضایت و اعتماد مشتری می شود. برقراری ارتباط مناسب بین مشتری و شرکت ها باعث تبدیل شدن آن ها به مشتریان ثابت می شود. داشتن پشتیبانی یکی از راه های شناخته شدن برند و شرکت شما شده و تاثیر بالایی در فروش محصولات می گذارد.با پیگیری و نظر سنجی از مشتریان در خصوص محصول از ویژگی های مثبت و منفی آن ها اطلاعاتی در دسترس شرکت ها قرار گرفته و می توانند نقاط ضعف خود را شناسایی و بر طرف کنند.
یکی از راه های دیگر خدمات پس از فروش شناسایی مشتریان ثابت و دعوت از آن ها در همایش های مختلف مربوط به کسب و کار است. با این کار می توانید محصولات جدیدی که تولید شده است را برای آن ها نمایش داده و محصولات را به آن ها بفروشید.

اهمیت خدمات پس از فروش

در ارائه ی خدمات پس از فروش منحصر به فرد باشید!

راه های مختلفی برای ارائه ی خدمات پس از فروش به مشتریان وجود دارد که شرکت های مختلف از آن ها استفاده می کنند. برای منحصر به فرد بودن بین شرکت های دیگر در ارائه ی خدمات پس از فروش می توانید از راهکار های زیر استفاده کنید.

  1. امروزه یکی از مواردی که در جذب مشتریان اهمیت زیادی دارد بسته بندی زیبا و منحصر به فرد محصولات است.
  2. گفت و گو تلفنی با مشتریان و دریافت نظرات آن ها در خصوص محصول ارائه شده.
  3. استفاده از کد و یا کارت های تخفیفاتی برای محصولات جدید
  4. ثبت تاریخ تولد مشتریان و ارسال پیام در زمان تولد یا مناسبت های خاص دیگر

شرکت آترین فناوران یکی از شرکت های معتبر در طراحی انواع سایت و اپلیکیشن است. این شرکت پشتیبانی ۶ ماهه برای محصولاتی که ارائه می دهد در نظر گرفته است که مشتریان می توانند با خیال راحت کار را به طراحان ماهر آن بسپارند.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سخن آخر

یکی از مواردی که علاوه بر فروش و ارائه ی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است خدمات پس از فروش آن است. این خدمات انواع مختلفی دارند و شرکت ها می توانند از روش های مختلف برای جذب مخاطب و سودآوری در کار خود بهره مند شوند. خدمات پس از فروش نیازمند مدیریت دقیق بر آن است. شرکت هایی که می کوشند در ارائه ی خدمات پس از فروش خود منحصر به فرد باشند مشتریان زیادی جذب می کنند. در این مقاله توضیحی در رابطه با مدیریت خدمات پس از فروش خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید