معرفی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

 

مقدمه

داشتن آمار و اطلاعات دقیق از کسب و کار خود امری بسیار ضروری است. تا وقتی که شما از روند رشد یا نزول کسب و کارتان آگاهی نداشته باشید. نمی توانید شرایط را بهبود ببخشید. در کسب و کار های اینترنتی نیز بررسی سایت و اپلیکیشن تجاری اهمیت زیادی دارد. افراد هموراه نیاز دارند تا اطلاعات خود را درباره فرایند کاری خود افزایش دهند. گوگل آنالیتیکس ابزاری است که این امکان را به کاربران می دهد؛ تا بررسی های دقیقی را بر روی سایت یا اپلیکیشن خود داشته باشند. پس اگر دوست دارید بدانید که گوگل آنالیتیکس چیست و چه مزایا و کاربرد هایی دارد؟ تا انتها همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

گوگل آنالیتیکس چیست؟

اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس

مزایای استفاده از Google Analytics

سوالاتی که در گوگل آنالیتیکس به آن پاسخ داده می شود


گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار های تحلیل گر گوگل است. این ابزار رایگان در بین کاربران ایرانی با اسامی: گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیکز و گوگل آنالیتیک نیز شناخته می شود. اما اسم صحیح آن همان گوگل آنالیتیکس است. از علت های محبوبیت این ابزار، رایگان بودن و راحتی استفاده از آن است. تا حدی که با یک آموزش ساده می توان از آن استفاده کرد. و از تمامی قابلیت های آن بدون نیاز به تسلط بالا به زبان انگلیسی استفاده کرد.

در واقع هر چیزی برای رشد و ارتقا نیاز به بررسی پی در پی دارد. این ابزار تحلیلی کمک می کند تا آمار دقیقی از وضعیت وب سایت یا اپلیکیشن خود داشته باشید. اما با این حال هنوز افرادی وجود دارند که به دلایل نامعلوم از چنین ابزار هایی استفاده نمی کنند. اما اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید نشان می دهد که اهمیت این موضوع را درک می کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر امکانات گوگل آنالیتیکس و اهمیت آن در دنیای امروز بپردازیم. پس اگر می خواهید بدانید علت محبوبیت گوگل آنالیتیکس چیست؟ در بخش های بعدی همراه ما باشید.

 

اهمیت استفاده از گوگل آنالیتیکس چیست؟

همانطور که تا به اینجا به آن اشاره کردیم. گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیل سایت و اپلیکیشن با رابط کاربری ساده است. ابزاری که نصب و استفاده از آن به تخصص پیچیده ای احتیاج ندارد. به راحتی در مدت زمان کوتاهی می توانید آن را بر روی تلفن یا سیستم خود نصب کنید. و برای تحلیل وب سایت خود از آن استفاده کنید. اما موضوع بعدی علت اهمیت این ابزار است. آیا واقعا مزایای این ابزار نسبت به نمونه های دیگر چیست؟ چرا استفاده از آن اهمیت بسیاری دارد؟

در پاسخ به این سوال لازم است تا امکانات ویژه گوگل آنالیتیکس را مطرح کنیم.

در واقع این ابزار تحلیلی می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را درباره رفتار کاربران در سایت، ترافیک ورودی، نرخ تبدیل، گزارشات سودمند و… را در اختیار مدیران وب ‌سایت ها‌ قرار بدهد. اطلاعاتی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهینه‌ سازی یک وب‌ سایت و پیشرفت هر چه بیشتر آن ایفا کند.

همچنین این ابزار به شما کمک می کند تا وب سایت، وبلاگ و یا شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید. اطلاعاتی مانند نحوه ‌ورود کاربر، نرخ تبدیل، رفتار کاربر، نوع دستگاه، زمان ماندن در صفحات را در اختیار داشته و تمام اتفاقاتی که در سایت شما رخ می‌دهد را رصد کنید.  در نهایت نظارت ویژه و موثری را بر کسب و کار خود داشته باشید.

موارد فوق تنها بخش کوچکی از مزیت ها و گزارشاتی است که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد. داشتن این اطلاعات مهم به شما کمک می کند تا از وضعیت موجود در سایت خود آگاه باشید. اما موضوعی که  Google Analytics را به ابزاری کامل تبدیل کرده است؛ سازگاری با دیگر ابزار های گوگل است.

در نتیجه می‌توانیم آنالیتیک را با گوگل ادز، تگ منیجر و یوتیوب ترکیب کنیم. در حقیقت، تمامی ابزارهای Google که از طریق آن ها بازدیدها و ترافیک حساب می‌شود، می‌توانند با Google Analytics مخلوط و تکمیل شود.


بیشتر بخوانید: مقاله: “معرفی گوگل سرچ کنسول” را دنبال کنید.


گوگل آنالیز

مزایای استفاده از Google Analytics:

در بخش های قبلی به طور مختصر به مزیت های این ابزار تحلیل گر گوگل پرداختیم. دراین بخش از مقاله قصد داریم به طور مفصل مزیت های این ابزار را یک به یک مطرح کنیم.

۱) گوگل آنالیتیکس کاملا رایگان است.

شاید شنیده باشید که هیچ خدمتی رایگان نیست! اما زمانی که موضوع گوگل آنالیتیکس در میان است، شرایط کاملا متفاوت است. شما لازم نیست هیچ مبلغی را بابت استفاده از این خدمات ویژه پرداخت کنید.

۲) همگام سازی با دیگر پلتفرم های موجود

یکی از ویژگی ستودنی گوگل آنالیتیکس این است که می‌تواند به راحتی با دیگر پلتفرم‌ها همگام بشود. Google Analytics نیز مانند دیگر ابزار های گوگل، یک رابط کاربری ساده و قابل فهم دارد. بنابراین شما می‌توانید به راحتی از این ابزار در کامپیوتر خود استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید از طریق تبلت و گوشی‌های هوشمند نیز به آن دسترسی داشته باشید. برای استفاده از گوگل آنالیتیکس بر روی تلفن های هوشمند تنها لازم است نسخه اپلیکیشن مربوطه را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

۳)جمع آوری داده ها به صورت خودکار

برای شروع کار توسط این ابرار تنها لازم به کپی کردن یک کد ساده دارید. وقتی آن کد را در وب سایت خود کپی کنید، گوگل آنالیتیکس شروع به جمع آوری داده و اطلاعات از وب سایت شما می کند. و پس از آن گزارشات مربوطه را ارائه می دهد.

تقریبا می‌توانیم بگوییم برای دریافت داده ‌ها، نیاز به انجام هیچ کاری نخواهد بود. چرا که Google Analytics تمام این فرایند را به سرعت برای شما انجام می‌دهد. حتی شما می‌توانید بدون کمترین تاخیر، به گزارشات مورد نیاز دسترسی داشته باشید. این ویژگی گوگل آنالیتیکس نه تنها زمان بسیار زیادی را برای شما ذخیره می کند، بلکه دسترسی آنی به گزارشات را نیز فراهم می‌کند.

این قابلیت به شما کمک می کند تا به سرعت راهکار خود را برای بهبود عملکرد وب سایت اجرایی کنید.

۴) گزارشات شخصی سازی شده تولید کنید!

علاوه بر انواع گزارش ها؛ گوگل آنالیتیکس امکان ایجاد گزارش های شخصی سازی شده را به افراد می دهد. شما می توانید این نوع گزارشات را به کمک سیستم کشیدن و رها کردن (drag and drop) برای خود ایجاد کنید.

۵) محاسبه جستجو درون وب سایت

جستجو درون وب سایت دقیقا چیست؟ این موضوع به این معنی است که وقتی بازدیدکنندگان وارد سایت شما می شوند به دنبال چه می گردند؟ ابزار گوگل آنالیز گوگل کمک می کند تا بفهیمد، چه وضعیتی در سایت شما نا مشخص است و یا کمبود چه چیزی در آن احساس می شود.

با آگاهی از موضوعات فوق؛ می توانید تغییرات درستی را جهت بهبود عملکرد وب سایت خود اعمال کنید.

۶)چرا بازدیدکنندگان وب سایت شما را ترک می کنند؟

یکی دیگر از مزیت های مهم گوگل آنالیتیکس این است که نشان می‌دهد؛ چند درصد از کاربران با دیدن تنها یک صفحه از سایت شما  آن را ترک کرده‌اند. این موضوع بدیهی است که شما برای کاهش این میزان بایستی تمام توان خود را به کار بگیرید. به طور کلی آگاهی از این موضوعات به ما می‌فهماند که بازدید کننده هایی وارد وب سایت ما شده اند و چیزی که مد نظر داشته، پیدا نکرده اند!

فهمیدن این موضوع می تواند به طراحین سایت نشان بدهد. که مشکلی در صفحه نخست وب سایت وجود دارد که باید آن را پیدا و رفع کنند. شاید لازم است تا تغییراتی در چیدمان و یا فهرست دسته بندی ها ایجاد کنند.

تحلیل گر گوگل

تحلیل گر گوگل به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

در واقع می توان گفت در این پلتفرم با آنالیز وب سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به سوالات بسیاری پاسخ داده می شود. موارد فوق از جمله مهم ترین آن ها است.

  • نرخ بازدید وب سایت من چقدر است؟
  • افراد به طور متوسط چه مدت در وبلاگ من وقت می‌گذرانند؟
  • خوانندگان وب‌ سایت من به چه موضوعاتی علاقه‌ بیشتری دارند؟
  • آیا محتویات موجود در صفحات من به اندازه کافی جذاب و واضح هستند؟
  • آیا داشتن یک سایت واکنش‌گرا و مناسب گوشی(mobile-friendly) برای من لازم است؟
  • بازدیدکنندگان من در چه شهرها یا کشورهایی زندگی می‌کنند؟
  • بازدیدکنندگان از طریق چه وب ‌سایت هایی به ‌سایت من هدایت می‌شوند؟
  • کدام تکنیک بازاریابی بیشترین تاثیر را بر ترافیک وب‌ سایت من دارد؟
  • کدام صفحات ‌سایت من بیشترین محبوبیت را دارند؟
  • چه تعدادی از بازدیدکنندگان من به مشتری تبدیل می‌شوند؟
  • بازدیدکنندگانی که به مشتری ها تبدیل می‌شوند، چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • چطور می‌توانم سرعت وب ‌سایتم را افزایش بدهم؟
  • و…

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی گوگل آنالیتیکس و مزایای آن به طور مفصل پرداختیم. به طور کلی می توان گفت که این پلتفرم تحلیلی، جمع‌آوری اطلاعات پیرامون عملکرد وب سایت و اپلیکیشن ها را انجام می دهد. با این ابزار می‌توانید گزارش‌های منظم به شکل روزانه، ساعتی و یا حتی لحظه‌ای دریافت کنید. می‌توانید ببینید که کاربران چه مدت زمانی را در وب سایت شما سپری کرده‌اند. از کجا وارد و به کدام صفحه رسیده‌اند. در نهایت شما به وسیله اطلاعات دریافت شده می توانید. به بهبود کیفیت و عملکرده وب سایت خود بپردازید. همچنین ابزار آنالیز گوگل می‌تواند در بهبود عملکرد سئو سایت، کمک بزرگی برای شما باشد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید.خوشحال می شویم که دیدگاهتان را در این باره با ما مطرح کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید