و تحلیل آن swotمعرفی

تحلیل SWOT چیست و کاربرد آن در مدیریت پروژه کدام است؟

مقدمه

هنگامی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید بدون تحلیل مداوم آن موفق نمی شوید. عده ای بر این باورند که با راه اندازی کسب و کار دیگر نیازی به بررسی روند فعالیت خود ندارند. این افراد به طور قطع با گذشت مدت زمان کوتاهی شکست می خورند. روش های مختلفی برای تحلیل و بررسی پروژه ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی swot و تحلیل آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

معرفی swot

اهمیت معرفی swot و تحلیل آن

مراحل انجام تحلیل SWOT

ماتریس SWOT چیست؟

نمونه ای از تحلیل سوات در کسب و کار

مزایای استفاده از ماتریس و تحلیل SWOT

نحوه ی استفاده از تحلیل SWOT

آنالیز PEST و تاثیر آن بر SWOT


معرفی swot

برای موفقیت در هر کسب و کاری پس از راه اندازی آن باید تحلیل و بررسی صورت گیرد. با تحلیل کار خود می توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و نقاط ضعف را به فرصتی برای موفقیت تبدیل کنید. به طور کلی می توان گفت SWOT مخفف کلمات Strengths, Weaknesses, Opportunities و Threats به معنی نقاط قوت، ضعف ها، فرصت‌ها و تهدیدات است. برای برنامه ریزی ها در درون شرکت و سازمان ها تجزیه و تحلیلی صورت می گیرد که به آن swot  می گویند. در این نوع تحلیل عوامل موثر چه در داخل و چه در خارج از فعالیت ارزیابی می شود. این تحلیل بسیار قوی و واقعی است و تمام مراحل به طور دقیق بررسی می شود تا کسب و کار به موفقیت برسد.

swot چیست؟

swot روشی مناسب برای تجزیه و تحلیل جلسات برای پیشیرد اهداف شرکت و دستیابی به موفقیت است. خوبی swot این است که تمامی افراد می توانند در جلسات نظرات خود را بیان کنند. آن ها می توانند نقاط ضعف و قدرت کار را بیان کنند و مدیر موظف است به تمامی نظرات آن ها توجه کنند. ممکن است نکاتی که همکاران در جلسات مطرح می کنند، قبل از آن مورد توجه مدیر قرار نگرفته باشد. در نتیجه می توان از این نظرات ایده های نابی به دست آورد که تا حد زیادی شرکت را متحول و به سمت پیشرفت آن سوق دهد. برای بازاریابی، تولید یا فروش نیز از این تحلیل استفاده می شود. توصیه می شود این تحلیل را برای تمامی قسمت های شرکت و سازمان خود اجرا کنید تا نقاط ضعف و قوت را بهتر بشناسید.

معرفی swot و تحلیل آن

اهمیت معرفی swot و تحلیل آن

همان طور که گفتیم معرفی swot و تحلیل با آن برای شرکت ها اهمیت زیادی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  1. با این نوع تحلیل به راحتی می توانید کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهید.
  2. این بررسی نتایج خوبی از کسب و کار نشان می دهد و به کمک آن می توانید پیشرفت کنید.
  3. می توانید به راحتی برای اهداف خود را اولویت بندی کنید. زیرا این تحلیل اهمیت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای شما مشخص می‌کند.
  4. آنالیز SWOT کمک می‌کند تا بتوانید از میان راه های زیادی که پیش روی شما قرار دارد، بهترین راه را برای موفق شدن برگزینید.

مراحل انجام تحلیل SWOT

حال که با معرفی swot و تحلیل آن  به طور مفهومی آشنا شدید خوب است اطلاعاتی در رابطه با مراحل انجان آن به دست آورید. در تحلیل با این روش بهتر است از افراد با سابقه و کسانی که ایده های قوی دارند کمک گرفته شود. در نتیجه بهتر از از تمامی قسمت های شرکت یک نفر به عنوان نماینده در جلسه حضور پیدا کند. برای رسیدن به هدف اصلی خود که پیشرفت در کار است بهتر است به مراحل زیر توجه کنید.

نقاط قوت

  1. از همکاران خود بخواهید نقاط قوت شرکت را یادداشت کنند.
  2. عواملی که باعث سودآوری در کسب و کار شما شده است را بررسی کنید.
  3. دانش، تجربه و مهارت های تیم خود را در هر زمینه بررسی کنید.
  4. پتانسیل های مادی خود مانند بودجه، مشتریان و… را ارزیابی کنید.
  5. رقبا و نحوه ی کار آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

نقاط ضعف

  1. از همکاران خود در رابطه با نقاط ضعف بپرسید و سعی بر برطرف کردن آن داشته باشید.
  2. از ترند های جدیدی که مشتریان به دنبال آن ها هستند استفاده کنید.
  3. کمبود و مشکلات تیم خود را بشناسید.
  4. موقعیت خود را بشناسید و بررسی کنید که آیا با ادامه ی این روند امکان پیشرفت برای شما وجود دارد؟

معرفی swot و مراحل انجام آن

فرصت ها

  1. آنالیز کنید که آیا امکان افزایش محصول برای شما وجود دارد.
  2. میزان عرضه و تقاضا را بسنجید و در صورت امکان آن را افزایش دهید.
  3. رویداد های آینده را بشناسید و بررسی کنید که آیا شرکت امکان شرکت در آن را دارد.
  4. نظر مشتریان خود را بپرسید و با آن ها در ارتباط باشید.

تهدید ها

  1. رقبای خود را بشناسید و بررسی کنید که با ورود آن ها به کسب و کار جایگاه شما چه تغییری می کند.
  2. در دسترس بودن مواد اولیه را بررسی کنید تا در ادامه فعالیت به مشکل بر نخورید.
  3. تاثیر تکنولوژی های نوین را بر کسب و کارتان را جدی بگیرید.
  4. اثر منفی ترند ها را بر روی کار خود بسنجید.

نکته!

سعی کنید بیشتر بر روی نقاط قدرت خود تکیه کنید. همچنین بهتر است همیشه نقاط ضعف را بشناسید و برای بر طرف کردن آن تلاش کنید. توجه کنید که برای هر نوع کسب و کاری که دارید می توانید از تحلیل swot استفاده کنید. فرصت ها را بشناسید و در نظر داشته باشید که فرصت های پیچیده ممکن است کار شما را با مشکل مواجه کنند. پس از انجام آنالیز SWOT می‌توانید به تعیین استراتژی با استفاده از ماتریس SWOT بپردازید.


ماتریس SWOT چیست؟

ماتریس SWOT یک ماتریس ۲*۲ است که با استفاده از آن می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. علت طراحی ماتریس تاثیر گذاری زیاد آن بر روند فعالیت شما است. برای استفاده از ماتریس ابتدا باید یک جدول به صورت دو در دو رسم کنید. در یک قسمت جدول باید نقاط قوت مانند فرصت ها و در سمت دیگر باید نقاط ضعف و تهدیدات نوشته شود. پس از رسم این جدول خوب است اطلاعاتی راجع به استراتژی های آن به دست آورید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

استراتژی SO

این استراتژی بهترین نوع استراتژی های موجود در این فضا است. با آن می توانید بر روی نقاط قوت و فرصت ها تمرکز کنید. این استراتژی کمک می کند که در صورت بروز مشکل بتوانید به راحتی آن را بر طرف کنید و راه حلی برای پیاده سازی فرصت ها به دست آورید.

استراتژی WO

از این استراتژی برای فرصت های بیرون شرکت استفاده می‌ شود تا بتوان با آن نقاط ضعف درون شرکت را جبران کرد. در نتیجه نقاط ضعف کاهش پیدا می کند و به فرصت های عالی دست پیدا می کنید.

ماتریس SWOT چیست؟

استراتژی ST

در این روش اقداماتی صورت می گیرد تا نقاط قوت شرکت و فرصت های آن به تهدید های خارج از شرکت غلبه کند و به موفقیت برسد.

استراتژی WT

کم طرفدارترین نوع استراتژی ها استراتژی WT است. در این بخش از ماتریس SWOT ، شرکت سعی می‌کند با توجه به تهدید های بیرونی، نقاط ضعف خود را برطرف کند.

نمونه ای از تحلیل سوات در کسب و کار

در سال های گذشته یک رستوران به دلایل نا مشخصی پلمپ شد. پلپ شدن رستوران در واقع یک نوع تهدید محسوب می شود. اما جالب است بدانید صاحبان این شرکت تهدید را به فرصت تبدیل کردند. آن ها با نشر آگهی در صفحات اول روزنامه، سایت ها و شبکه های اجتماعی با تیتر “پلمپ بزرگترین رستوران تهران” تمام توجهات را به سمت خود آوردند. در نتیجه این کار باعث شد تا افراد بیشتری رستوران را بشناسند و جویای علت پلمپ آن شوند. در نتیجه تهدید پیش آمده تبدیل به یک فرصت مناسب برای کسب و کار شد. این رستوران خودش را بزرگترین رستوران تهران معرفی کرد و معروف شد بدون آنکه هزینه ی زیادی صرف کند. همچنین با بیان نقاط قوت خود توانست تهدیدات خارجی را نیز بی ثمر نشان دهد و خود را به یک برند تبدیل کند.


با توجه به موارد و مثال هایی که در این رابطه آورده شد پیشنهاد می شود اگر صاحب کسب و کاری هستید از معرفی SWOT و تحلیل آن برای کادر خود غافل نشوید.


مزایای استفاده از ماتریس و تحلیل SWOT

۱. برای استفاده از این ماتریس محدودیتی وجود ندارد. در نتیجه شرکت‌های کوچک و بزرگ، سازمان‌های دولتی و خصوصی در فعالیت‌های مختلفی مانند تحلیل رقابتی، تحقیقات بازار، توسعۀ محصول و برنامه ریزی استراتژیک، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

۲. استفاده از این ماتریس برای همه امکان پذیر است و نیاز به دانش و مهارت خاصی نیست. در نتیجه ابزاری کم هزینه به حساب می آید و همه می توانند از آن استفاده کنند.

۳. معرفی swot و تحلیل آن باعث می شود که با استفاده از این تحلیل و استراتژی های آن می توانید رقبای خود را بشناسید و رفتار آن ها را تحلیل کنید. در نتیجه می توانید نقاط ضعف آن ها را بشناسید و سعی کنید آن را در کارتان به کار نبرید.

۴. برگزاری جلسات باعث می شود تعامل با کارمندان در قسمت های مختلف شرکت بیشتر شود. این روند می تواند تاثیر زیادی بر پیشرفت شرکت ایجاد کند. این فرایند کمک می کند که بخش های مختلف با هم تعامل و روابط بهتری داشته باشند و با بیان نظرات به فروش بیشتر و پیشرفت شرکت کمک کنند.

۵. با شناخت نقاط ضعف و قدرت می توانید مشکلات آن را بر طرف کنید و شکلی زیبا از آن به مشتریانتان ارائه کنید.

۶. می توانید منابع معتبر و مفید کار خود را بشناسید و از آن برای پیشرفت کار خود استفاده کنید.

نحوه ی استفاده از تحلیل SWOT

  1. در ابتدای کار خود باید هدف از تجزیه و تحلیل SWOT را مشخص کنید.
  2. پس از انجام مراحل بالا باید در زمینه ی کار خود تحقیق انجام دهید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با آن به دست آورید.
  3. نقاط قوت و ضعف تجارت خود را بشناسید. سعی کنید نقاط قوت را ارتقا و نقاط ضعف را بر طرف کنید.
  4. فرصت هایی که در اطرافتان وجود دارد را بشناسید و سعی کنید از آن به بهترین شکل استفاده کنید.
  5. عوامل بیرونی که می‌توانند تهدید کننده باشند و یا مشکلی برای تجارت شما بوجود آورند را شناسایی و لیست کنید. نمونه‌هایی از تهدیدها می‌تواند شامل افزایش بیکاری، افزایش رقابت در بازار، افزایش نرخ بهره وعدم ثبات بازارهای جهانی باشد.

آنالیز PEST و تاثیر آن بر SWOT

آنالیز PEST وظیفه ی بررسی عوامل خارجی را در ۴ دسته سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. مواردی که در آنالیز PEST مورد بررسی قرار می‌گیرند، در بخش فرصت‌ها و تهدیدهای ماتریس سوآت قابل استفاده هستند. مواردی که در تحلیل PEST‌ بررسی می‌شوند بلند مدت هستند. برای مثال تلاش برای حل مشکلات داخلی مانند جابجایی کارمندان بسیار آسان تر از منتظر ماندن برای رونق گرفتن اقتصاد است. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها آنالیز PEST‌ و ماتریس SWOT را هم زمان باهم ایجاد می‌کنند. ماتریس سوآت اقدامات سریع، قابل اجرا و نقشه راه می طلبد در حالی‌که آنالیز PEST در برنامه‌ریزی‌ها و تعریف اهداف بلند مدت استراتژیک کاربرد دارد.

آنالیز PEST و تاثیر آن بر SWOT

شرکت آترین فناوران

شرکت آترین فناوران یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در طراحی انواع سایت و اپلیکیشن و خدمات نوین در فضای دیجیتالی است. شما عزیزان می توانید سوالات خود را با مشاوران شرکت آترین فناوران در میان بگذارید. اگر قصد طراحی سایت و اپلیکیشن برای کسب و کار خود را دارید می توانید آن را به شرکت آترین فناوران سفارش دهید.


برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سخن آخر

برای موفقیت در هر کسب و کاری پس از راه اندازی آن باید تحیلی و بررسی صورت گیرد. با تحلیل کار خود می توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و نقاط ضعف را به فرصتی برای موفقیت تبدیل کنید. استفاده از این روش تحلیل مراحل مختلفی دارد که حتما باید به آن توجه کنید. برای موفقیت و تحلیل بهتر کسب و کار خود پیشنهاد می شود از افراد با سابقه کمک بگیرید. همچنین سعی کنید از هر بخش شرکت خود نماینده ای را انتخاب کنید تا با هم بر روند تحلیل SWOT به بررسی بپردازید. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به معرفی swot و تحلیل آن بپردازیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده و از آن لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در رابطه با معرفی swot با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید