EFQMمدل تعالی سازمانی

مدل تعالی سازمانی EFQM چیست و انواع آن کدام است؟

مقدمه

با گسترش فضای اینترنتی و فعالیت افراد در این فضا، باید برای گسترش کسب و کار اقدامات مختلف انجام شود. برای اینکه مدیریت و عملکرد افراد به درستی بررسی شود باید از انواع نرم افزار های موجود به خصوص مدل تعالی سازمانی EFQM در شرکت و سازمان ها استفاده کرد. برای پیشرفت بیشتر نسبت به رقبایتان پیشنهاد می شود از مدل تعالی سازمانی به درستی استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی مدل تعالی سازمانی EFQM و انواع آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

فهرست

مدل تعالی سازمانی چیست؟

کاربرد مدل های تعالی مدل EFQM

انواع مدل تعالی سازمانی EFQM

چه معیار هایی در مدل تعالی سازمانی EFQM بررسی می شود؟

سفارش طراحی نرم افزار های مدیریت سازمانی


مدل تعالی سازمانی چیست؟

به مدل هایی که با نظم و در چهارچوب خاص یک سازمان به اهداف و معیار هایی که دارد برسد، مدل تعالی سازمانی می گویند. با استفاده از این روش سازمان ها می توانند بهترین و مناسب ترین راه ها برای عملکرد بهتر افراد و را بشناسند و برای رسیدن به موفقیت بیشتر آن ها را تشویق کنند. در صورتی که افراد و اعضای یک مجموعه به درستی وظایف خود را انجام دهند شرکت و سازمان ها نیز پیشرفت کرده و باعث افزایش سوددهی آن ها می شود. با استفاده از این سیستم می توانید بخش های مختلف شرکت را بررسی کنید. این بررسی ها تاثیر بسیار زیادی در شناخت و بر طرف کردن مشکلات سازمانی ایجاد می کنند.

مدل تعالی سازمانی چیست؟

کاربرد مدل های تعالی مدل EFQM

یکی از مهم ترین کاربرد هایی که مدل های تعالی دارند مشخص کردن جایگاه تعالی سازمان ها است. در نتیجه با بررسی آن شرکت و سازمان ها متوجه می شوند که چه اقداماتی برای بهبود تعالی سازمانی نیاز است. از این مدل ها برای افزایش اعتبار سازمان بین شرکت های مختلف در داخل و خارج کشور استفاده می شود. در نتیجه پیشنهاد می شود از گواهینامه های مخصوص برای شناخته شدن بیشتر کسب و کارتان استفاده کنید. استفاده از این مدل ممکن است شامل صرف هزینه های زیادی شود. اما باید بدانید پس از بهره مندی از آن بازدهی کارکنان و رضایت مشتریان بیشتر می شود. در نتیجه هزینه های مصرف شده با سود بالا در دسترس صاحبان کسب و کار قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های مدل تعالی سازمانی می توان به کاهش هزینه ی پاسخ گویی به نیازهای مشتریان، صرفه جویی در منابع و افزایش کیفیت عملکرد سازمان اشاره کرد.

انواع مدل تعالی سازمانی EFQM

برای بررسی تعالی سازمانی مدل های مختلفی وجود دارد اما سه تای آن ها کاربرد بیشتری دارند. در ادامه قصد داریم به بررسی پرکاربرد ترین مدل های تعالی سازمان ها بپردازیم.

۱. مدل مدیریت کیفیت

یکی از بهترین و پرکاربرد ترین مدل های تعالی سازمانی مدل دمینگ است. این مدل برای اولین بار در ژاپن مورد بررسی قرار گرفت. در این روش مدل سازی معیار هایی که باید مدیران برای کیفیت کلی سازمان استفاده کنند در اختیارشان قرار می گیرد. مدیران هر مجموعه با توجه به این معیار ها می توانند بر عملکرد سازمان خود آگاه شوند. همچنین در صورت بروز مشکل بر طرف کردن آن آسان تر صورت می گیرد.

۲. مدل تعالی مالکولم بالدریج

در این مدل مفاهیم مدیریت کیفیت جامع به طور کامل بررسی می شود. برای این روش ۷ مدل تعالی مشخص شده است که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

  1. رهبری آرمان گرا که باعث می شود مشکلات به وجود آمده بر طرف شود. همچنین جلوی خطاهای پیش رو نیز گرفته شود.
  2. مشتری مداری و توجه به خواسته ی آن ها
  3. برنامه ریزی استراتژیک که داشتن برنامه ای مشخص می تواند در بهبود عملکرد بسیار موثر واقع شود.
  4. ارزش گذاری به کارکنان که با این کار روحیه ی آن ها بیشتر می شود و می توانند بهتر به فعالیت خود بپردازند.
  5. بهبود کیفیت فرآیند ها. با استفاده از این مدل نقشه و اهداف کاری مشخص می شود. در نتیجه از کاهش کیفیت آن جلوگیری خواهد شد.
  6. مدیریت دانش. ممکن است افراد در بخش های مختلف کار روتین انجام دهند اما توانایی های آن ها بیشتر باشد.
  7. تمرکز بر نتایج. با مدل سازی درست امکان بروز خطا کم می شود و همچنین تمرکز افراد بر روی هدف انتهایی بیشتر می شود.

۳. مدل تعالی EFQM

مدیریت کیفیت اروپا دارای یک چهارچوب مشخص است که اولین بار در اروپا مورد استفاده قرار گرفت. این مدل با استقبال زیاد مدیران رو به رو شد که هدف اصلی آن حمایت از سازمان ها برای مدیریت تغییر و بهبود عملکرد است. از این مدل ها برای بهبود عملکرد سازمان ها و پیش برد درست افراد استفاده می شود. در نتیجه استفاده از آن برای شرکت و سازمان های مختلف ضروری است. در این مدل معیار های کلی مدیریت بیان شده است و در نتیجه سازمان ها باید به بررسی و ارزیابی عملکرد خود بپردازند. این کار باعث می شود مشکلات سازمان شناخته شود. برای پیشرفت و ماندگاری سازمان و شرکت ها باید از مدل EFQM استفاده شود. برای انواع کسب و کارهای تولیدی، بهبود عملکرد حوزه های مختلف خدماتی و حتی سازمان های آموزشی نیز توصیه می شود این نوع مدل تعالی استفاده شود.

انواع مدل تعالی سازمانی EFQM
کاربرد مدل تعالی EFQM
  1. بررسی کیفیت عملکرد مدیران در سازمان ها
  2. ارزیابی وضعیت فعلی شرکت و سازمان ها
  3. شناخت دقیق و بهتر نقاط ضعف و قوت
  4. بررسی مشکلات و استفاده از روش های مختلف برای بر طرف کردن آن
  5. مشخص کردن اهداف سازمانی و اولویت بندی آن ها
  6. نظارت بهتر بر قسمت های مختلف و بر طرف کردن ضعف ها
  7. بررسی جایگاه سازمان در آینده
  8. حل چالش های پیش رو
  9. ارزیابی کفیت و برنامه های کلی سازمان ها
  10. کمک به رشد افراد که به دنبال آن سازمان نیز رشد پیدا می کند.
  11. ایجاد زبان مشترک میان مدیران شرکت و کارمندان
  12. کمک به افزایش پویایی در قسمت های مختلف سازمان

چه معیار هایی در مدل تعالی سازمانی EFQM بررسی می شود؟

برای تعالی سازمان ها باید از مجموع معیار های مختلف مدل های تعالی استفاده شود. توجه به معیار های تعالی سازمانی پایه و اساس دستیابی به تعالی و همچنین زبان مشترکی را برای مدیریت ارشد سازمان فراهم می کند. هدف از بررسی معیار ها شناخت ویژگی های مهم سازمانی و اقداماتی برای بر طرف کردن نیاز سازمان ها است. از معیار های کلی مدل تعاملی سازمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. معیار و عوامل توانمند ساز: این عوامل شامل مدیریت مناسب، بهبود مهارت کارکنان، استراتژی متمرکز بر ذی نفعان، استفاده بهینه از منابع و مدیریت فرآیندها، محصولات و خدمات و… است.
  2. نتایج: به اطلاعاتی که سازمان از مشتریان، کارمندان و رقبای خود به دست می آورد نتیج می گویند. بررسی این معیار برای بر طرف کردن ضف و بهبود عملکرد بسیار مورد نیاز است.

مدیرانی که سازمان ها را مدیریت می کنند باید از لحاظ اخلاقی و رعایت اصول مختلف در کار به درستی عمل کنند. این مدیر است که به عملکرد کارمندان خود توجه می کند و آن ها را برای رسیدن به اهداف بزرگ هدایت می کند. یکی دیگر از بخش های مهم تعالی سازمانی عملکرد کارمندان آن است. برای اینکه سازمان به اهداف خود برسد لازم است استراتژی های مختلف در آن انجام شود. افراد در سازمان ها باید بدانند چه زمانی برای استفاده از منابع مناسب تر است. سپس دست به اقدامات مختلف بزنند. امروزه به دلیل گسترش کسب و کار ها برای پیشرفت در کسب و کار خود باید از ایده های خلاقانه استفاده کنید.

چه معیار هایی در مدل تعالی سازمانی EFQM بررسی می شود؟

سفارش طراحی نرم افزار های مدیریت سازمانی

برای اینکه سازمان ها بتوانند بهتر به پیاده سازی روش های تعالی سازمانی بپردازند باید از نرم افزار های مخصوص استفاده کنند. استفاده از این نرم افزار ها کمک می کند که انجام روش های مدل تعالی به بهترین و سریع ترین شکل انجام شود. همچنین کارمندان در بخش های مختلف وظایف خود را به درستی می شناسند و اقدامات لازم به درستی انجام می شود. مدیران نیز راحت تر می توانند بر عملکرد کارمندان و مشتریان خود تسلط پیدا کنند و در نتیجه سازمان ها زودتر و با دقت بیشتر به اهداف خود می رسند. شرکت های مختلفی به طراحی انواع نرم افزار ها می پردازند. اگر مدیر سازمان هستید پیشنهاد می شود برای بهبود و افزایش بازدهی سازمان و شرکت خود از نرم افزار های مختلف استفاده کنید. برای سفارش طراحی نرم افزار می توانید آن را به شرکت معتبر و با سابقه ی آترین فناوران زنده رود سفارش دهید.


در صورتی که قصد سفارش طراحی نرم افزار را دارید می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن:

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سخن آخر

به مدل هایی که با نظم و در چهارچوب خاص یک سازمان به اهداف و معیار هایی که دارد برسد، مدل تعالی سازمانی می گویند. با استفاده از این روش سازمان ها می توانند بهترین و مناسب ترین راه برای عملکرد بهتر افراد را بشناسند و برای رسیدن به موفقیت بیشتر آن ها را تشویق کنند. استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM کاربرد های مختلفی دارد که می تواند باعث بهبود عملکرد سازمان و شرکت ها شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی مدل تعالی سازمانی EFQM پرداختیم. امیدواریم مطالب برای شما مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. شما می توانید سوالات خود را در رابطه با مدل تعالی سازمانی EFQM با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید