سیستم آموزش آنلاین LMS

سیستم آموزش آنلاین LMS

سیستم آموزش آنلاین LMS چیست و چه کاربردی دارد؟

مقدمه

از مهم ترین و ابتدایی ترین دغدغه های بشر یادگیری است. از زمانی که چشم باز می کنیم و تا زمانی که دیده از جهان فرو می بندیم در حال یادگیری هستیم. حفظ تعادل به وقت کودکی و قدم از قدم بر داشتن در مسیر پر پیچ و خم زندگی در اوج جوانی، همه و همه در راه آموختن است. اما امروزه اوضاع مثل سابق نیست. دغدغه ها مدرن تر شده و مسیر ها میان بر تر! علاقه ها مجازی شده است و آموزش ها آنلاین! اگر در این صفحه از بستر جهانی وب حضور دارید. یعنی اینکه می خواهید بدانید سیستم آموزش آنلاین LMS چیست؟ خب معطل نمی کنم بریم سراغ اصل مطلب!

فهرست:

ال ام اس(LMS) چیست؟

کاربرد سیستم آموزش آنلاین LMS

آموزش مجازی LMS آری یا خیر؟!!

مزایای نرم افزار آموزش مجازی LMS


آموزش آنلاین

اِل اِم اِس(LMS) چیست؟

اگر بخواهیم این واژه را به شکل لغوی شفاف سازی کنیم:

در واقع LMS مخفف Learning Management System به معنای “سیستم مدیریت یادگیری” است.

نرم افزار lms، منبع باز(open source) است. نرم افزاری با ویژگی امنیت بالا و حریم خصوصی مطمئن، که توسط میلیون ها نو آموز درنقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیستم مدیریت یادگیری (lms)، یک پلت فرم است که به مربیان و سازمان ها کمک می کند تا مطالب آموزشی را به صورت آنلاین تدریس کنند. همچینین lms ابزاری برای برگزاری دوره های آنلاین، مدیریت و سازماندهی آن ها است.

سیستم ‌های مدیریت یادگیری با ارائه یک مکان مجازی امکان دسترسی به مطالب را به صورت آنلاین فراهم می کنند. شما می توانید با کمک این ابزار های ساده محتوای منتشر شده را ارتقا داده، آن را بهبود ببخشید. Lms به ساده سازی فرایند یادگیری کمک بسیاری می کند.

کاربرد سیستم آموزش آنلاین LMS

سامانه lms توسط دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، مدارس و هر ارگان و شرکتی که علاقه مند به آموزش از راه دور است؛ استفاده می شود. نرم افزار ال ام اس هم برای مدیران و معلمان و هم جامعه دانش آموزان و دانشجویان مفید و موثر است.

دانش آموزان می توانند از امکاناتی مثل: منابع درسی، تقویم دقیق آموزشی، مشاهده کلاس های ضبط شده و… استقاده کنند.

استادید و معلمان  نیز می توانند آموزش و آزمون های آنلاین را مطابق با استاندار های مورد قبول خود برگزار کنند. همچنین می توانند تکالیف مخصوص به خود را بارگذاری و برای آن زمان مشخصی را  تعیین کنند.

پلتفرم هایlms به مدیران و مربیان این امکان را می دهد که پیشرفت و پسرفت دانش آموزان را به صورت فردی و یا حتی در سطح کلی پیگیری کنند. در واقع این نرم افزار به صورت هدفمند یادگیری از راه دور را پشتیبانی می کند.

آموزش مجازی

آموزش مجازی LMS آری یا خیر؟!!

هر نوع آموزشی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. نمی توان گفت که آموزش حضوری بی عیب و نقص است. حتی نمی توان اظهار کرد که آموزش آنلاین بهتر یا بد تر است. همیشه اولویت هاست که خوب و بد را از هم تفکیک می کند.

به بیان ساده تر هر ابزاری در شرایط خاص می تواند بهترین باشد. برای مثال در شرایط همه گیری ویروس کرونا آموزش مجازی، سیستم آموزشی دنیا را از نابودی نجات داد. سیستمی که از مدت ها قبل به آن پرداخته و برای آن برنامه ریزی شده بود. مثالی که حداقل برای مردم ما یک قوی سیاه بود! هیچ کس تصور نمی کرد که سیستم آموزش از راه دور بتواند جوابگوی نظام آموزشی ما باشد. البته نقص های فاحشی هم در این میان وجود داشت. اما به طور کلی این فرایند روز به روز در حال بهتر شدن است.

همانطور که گفته شد؛ گاهی شرایط خاصی ما را ملزم به این نوع آموزش می کند اما به طور کلی آموزش از راه دور در شرایط غیر اجبار هم می تواند مفید باشد. دنیای کنونی جهان مدرن است. اصلا خدا را چه دیدید شاید در آینده سیستم آموزش به طور کلی از حالت سنتی خارج شود. البته این امر دور از ذهن نیست! در حال حاضر هم استفاده از ابزار های نمایشی مدرن، درکلاس های درس مدارس دولتی نیز اتفاق می افتد. پس لازم است که پیشرفت در این زمینه به خوبی بررسی بشود.

در ادامه به بیان ویژگی های مثبت  و مفید lms خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانید: مقاله ی: “چگونه از LMS استفاده کنیم؟” را دنبال کنید.


مزایای سیستم آموزش آنلاین LMS

هر نرم افزار یا پلت فرم با هدف خاصی توسط افراد متخصص طراحی می شود. همانطور که نمی شود از یک آبمیوه گیر توقع چرخ کردن گوشت را داشت! نباید از نرم افزار های آموزشی توقعات غیر مقعول داشته باشیم. شاید بگویید مسلما کسی این توقعات را ندارد، ولی باید بگویم متاسفانه افرادی هستند که این گونه فکر می کنند. خیلی از افراد از یک نرم افزار آموزشی توقع یک پلتفرم ارتباط جمعی را دارند که این مسئله ی مورد قبولی نیست.

نرم افزار های آموزشی لازم است ابزار های مفیدی را جهت آموزش سریع تر و مفید تر برای دانشجویان و دانش آموزان فراهم کنند.

خب اگر بخواهیم به صورت تیتر وار مطرح کنیم این مزایا شامل:

یادگیری چندرسانه ای:

سیستم آموزش lms امکان ارائه محتوای چند رسانه ای را برای کاربران خود فراهم کرده است.

در واقع امکان استفاده از فیلم، صدا تصاویر و متن در این ابزار آموزشی وجود دارد. همه این موارد به عنوان ابزاری عالی و مفید در یادگیری مهارت ها و یا اطلاعات جدید به کاربرده می شوند.

درست است که گربه را دم حجله کشتم و گفتم نباید از این ابزار توقع نامتعارف داشت اما در این بستر تا میزان محدودی امکان گفتگو نیز فراهم است. دانش جویان می توانند با مربیان یا هم کلاسی های خود ارتباط خوبی برقرار کنند. آن ها این امکان را دارند تا از طریق بسترهای گفتگوی آنلاین، یک محیط یادگیری جذاب، تعاملی، مشترک و شخصی تری را ایجاد کنند.

شخصی سازی:

حالا که صحبت از شخصی سازی شد بد نیست این موضوع را در همین جا مطرح کنیم!

پلتفرم های یادگیری از جمله lms، امکان شخصی سازی کامل را برای هر موسسه یا سازمان فراهم می کنند. شما می توانید تصویر برند تجاری خو را داخل پلتفرم بگنجانید. ویژگی ها و عناصر مختلف را مطابق با نظر و سلیقه خود تغییر بدهید. همچنین می توانید زبان مورد نظر را برای آن انتخاب و تنظیم کنید.

صرفه جویی در زمان و هزینه

LMS یا همان سامانه مدیریت یادگیری؛  برای ایجاد، مدیریت و اجرای برنامه های آموزشی به صورت آنلاین طراحی شده است. این روش آموزش مدرن در مقایسه با روش های سنتی، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های ما می شود.

برای مثال شرکت در کلاس آنلاین و عدم نیاز به رفت و آمد های پی در پی این موضوع را تایید می کند. علاوه بر هزینه های رفت و آمد گاهی نیاز به سفر، هزینه هایی چون اقامت در هتل و… را نیز ایجاد می کند. وقتی امکان حضور در کلاسی مجازی در شهر محل سکونت وجود داشته باشد؛ تمام هزینه های فوق منتفی است.

موسسات آموزشی و همچنین مشاغل مختلف به کمک lms، در هزینه های خود صرفه جویی می کنند و پس از آن می توانند این هزینه ها را به منابع دیگری اختصاص بدهند.

کلاس های آنلاین امکان آموزش همزمان افراد در مکان های مختلف جغرافیایی را فراهم می کند. در واقع دوره های آموزشی برای یک بار طراحی می شوند و سپس می توانند بارها و بارها توسط گروه های جدید افراد مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیریت کارآمد

پلتفرم یادگیری lms، امکان کنترل کامل بر فرایند مدیریت، ارتباط موثر با کاربران، معلمان و مربیان و همچنین مدیریت محتوای دوره ها را فراهم می کند. علاوه بر آن در این سیستم آموزشی، امکان مدیریت همه جانبه بر  ثبت نام ها، ایجاد گروه و بررسی عملیات خودکار وجود دارد.

نقش دانشجویان، مربیان، مدیران و سرپرستان می تواند از طریق lms مدیریت بشود. همچنین پیام های کاربران، یادآوری ها و اعلان ها به راحتی در این فضا قابل هدایت است.

فراگیران می توانند به راحتی مطالب، پروژه ها و یا کارهای خود را برای مدرسین خود بارگذاری و یا محتوای مختلف را با آن ها به اشتراک بگذارند. این محتواها به صورت خودکار در یک پایگاه داده ذخیره و نگه داری می شود.

دسترسی آسان به اطلاعات

همه ی اطلاعات موجود در این سامانه به شکل صحیح سازمان یافته، در مکان درست خود قرار گرفته اند و دسترسی آن برای عموم کاربران فراهم است. همچنین دوره ها، محتوای چندرسانه ای، تقویم ها، ارزیابی ها و بایگانی ها تنها با یک کلیک در دسترس اند.

فراگیران در هر زمان و از هر مکان با اتصال به اینترنت، می توانند مطالب آموزشی را دریافت و از آن ها استفاده کنند.

مزایای آموزش از راه دور

 جمع بندی

سیستم آموزش آنلاین LMS، ابزاری گسترده و جهانی برای ارائه و دریافت آموزش، به صورت مجازی و از راه دور است. در این مقاله به معرفی ویژگی های مثبت این ابزار اشاره شد. در واقع این فضا بستری مفید برای هر دو جبهه آموزشی است. یعنی هم ابزاری در دسترس و مفید برای معلمان و اساتید و شرکت های آموزشی و هم بستری جهت رشد و ارتقای آموزش های فردی است. امیدواریم که مطالب فوق برای شما رضایتبخش بوده باشد.

اگر سوال یا دیدگاهی در این زمینه دارید خوشحال می شویم که آن را با ما مطرح کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید