مدیریت پروژه چابک

رویکرد Agile و مدیریت پروژه چابک چیست؟

مقدمه

برای موفقیت در کسب و کار نیاز است روش های مختلفی انجام شود. یکی از روش های مدیریتی استفاده از رویکرد Agile و مدیریت پروژه چابک است. مدیریت پروژه ی چابک به این معناست که پروژه های بزرگ تجزیه می شود و با توجه به تسک های کوچک و مشخص هر فرد بر روی یک قسمت از آن تمرکز می کند. در نتیجه یکی از راه های مناسب برای گسترش کسب و کار به حساب می آید. همه ی کسب و کار ها چه کوچک و چه بزرگ باید برای موفقیت بیشتر از روش رویکرد agile  استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی رویکرد Agile و مدیریت پروژه چابک بپردازیم. پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست

مدیریت پروژه ی چابک چیست؟

بخش های مختلف مدیریت پروه چابک

استفاده از این روش مدیریتی برای چه افرادی ضروری است؟

مزایای استفاده از رویکرد Agile در کسب و کار

اصول مهم در مدیریت پروژه چابک کدام است؟

برنامه های رویکردی Agile به چه صورت است؟

روش کانبان چیست؟

تفاوت مدیریت پروژه چابک و مدیریت سنتی


مدیریت پروژه ی چابک چیست؟

برای موفقیت در کسب و کار نیاز است روش هایی برای مدیریت بهتر بر روی پروژه ها صورت گیرد. یکی از این روش ها مدیریت پروژه ی چابک است. رویکرد Agile به این معناست که پروژه های بزرگ را با توجه به تسک های ایجاد شده را به قسمت های کوچک تر و مختلفی تقسیم می کنند. هر بخش از این پروژه به فرد ماهر در آن زمینه سپرده می شود. Agile برای تمرکز بر بهبود مستمر در توسعه محصول یا خدمات، از چرخه های توسعه کوتاه به نام اسپرینت (Sprint) استفاده می‌کند. یک مدیر حرفه ای باید انعطاف پذیر باشد. انعطاف پذیری به این معنا که توانایی تغییر کردن و تغییر دادن مسائل را با توجه به نیاز پروژه داشته باشد. مدیریت چابک به این معنا است که امکان تغییر سریع جهت و تمرکز پروژه قابل انجام بوده و تیم ها را قادر می‌سازد تا کارهایی که انجام می‌دهند را دوباره ارزیابی کرده و تنظیم کنند.

مدیریت پروژه ی چابک چیست؟

بخش های مختلف مدیریت پروه چابک

مدیریت پروژه های چابک دارای ۵ بخش اصلی هستند که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.

۱. User stories

داستان کاربر به این معنای درخواست کار است و شامل اطلاعات کافی برای برآورد قابل قبول تیم از تلاش مورد نیاز برای انجام درخواست و ارائه آن است. این بخش وابسته به خواسته ی مشتری و هدف او است.

۲. Sprints

اسپرینت یک تکرار کوتاه از کار است. معمولاً بین یک تا سه هفته، در زمانی که تیم ها روی وظایف تعیین شده در جلسه برنامه ریزی اسپرینت کار می‌کنند، تکمیل می‌شود. با پیشرفت پروژه این مراحل مدام تکرار می شود. پس از اتمام هر اسپرینت، شما محصول را مرور می کنید تا ببینید چه چیز هایی کار می‌کنند و چه چیزهایی کار نمی‌کنند. پس از این کار نیاز است تنظیمات مورد نیاز انجام شود. پس از بررسی روند اسپرینت دوباره تکرار می شود.

۳. Stand-up meetings

جلسات استارتاپ به جلساتی گفته می شود که هر روز بر قرار است و مدت زمان آن کوتاه است. این جلسات برای این است که آگاهی افراد نسبت به پروژه سنجیده شود تا اهداف پروژه در قسمت به درستی انجام شود.

۴. Agile board

تخته ی پروژه چابک کمک می کند تا پیشرفت در پروژه راحت تر صورت پذیرد. این روش می تواند شامل تخته ای سفید با یادداشت های کوچک چسبیده شده بر روی آن و یا استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه باشد. امروزه به دلیل پیشرف در تکنولوژی توصیه می شود از روش نرم افزاری برای این کار استفاده کنید.

۵. Backlog

درخواست های پروژه از طریق سیستم ورودی شما دریافت می شوند. در موارد که انجام وظایف به تاخیر بیفتد هشدار هایی برای کاربر ارسال می شود. در طول جلسات برنامه ریزی چابک، تیم شما امتیازات داستانی مربوط به هر کار را تخمین می‌زند. در طول برنامه ریزی اسپرینت ها، داستان های موجود در بک لاگ به درون اسپرینت منتقل می‌شوند تا در طول تکرار چرخه‌ اسپرینت تکمیل شوند. این بخش نقشی اساسی در مدیریت پروژه ی چابک به حساب می آید.

بخش های مختلف مدیریت پروه چابک

استفاده از این روش مدیریتی برای چه افرادی ضروری است؟

یکی از انواع روش های مدیریت پروژه استفاده از رویکرد Agile است. استفاده از این روش برای تمامی شرکت ها و سازمان ها چه کوچک و چه بزرگ کارایی دارد. در نتیجه نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. برخی افراد که مدتی است کسب و کار خود را راه اندازی کردند بر این باورند که استفاده از روش های مدیریتی برای آن ها فایده ای ندارد. این تصور کاملا غلط است زیرا آن ها می توانند برای مدیریت بهتر و پیشرفت در کسب و کار و همچنین سبقت گرفتن از رقبای خود از روش چابک استفاده کنند. پروژه های کوچک نیز برای اینکه پیشرفت کنند و عملکرد مناسبی داشته باشند باید از روشی مثل پروژه ی چابک بهره مند شود. با توجه به موارد گفته شده نمی توان از اهمیت روش مدیریتی چابک چشم پوشی کرد.

مزایای استفاده از رویکرد Agile در کسب و کار

استفاده از این روش مدیریتی مزایایی دارد که در ادامه قصد داریم به توضیح بیشتر آن بپردازیم.

۱. کیفیت مناسب و بهتر محصول
  • استفاده از ابزار های تست به صورت اتوماتیک به جهت توسعه کار
  • انجام آزمایشات مختلف برای حل مسائل پیش آمده
  • بازنگری اسپرینت ها برای بهبود روند فعالیت
  • شرح به موقع موارد مورد نیاز در پروژه
  • استفاده از تکنولوژی نوین برای بهبود کسب و کار و مدیریت آن
۲. رضایت بیشتر مشتریان
  • بهتر است مشتریان از مراحل کار و انجام پروژه اطلاع داشته باشند.
  • عرضه ی سریع محصولات با توجه به میزان تقاضا
  • نمایش عملکرد به مشتریان در هر اسپرینت
  • استفاده از مالک محصول که اطلاعات کافی درباره ی آن داشته باشد.
۳. افزایش روحیه ی تیمی

قرار گرفتن در تیمی که خودگردان کار کنند باعث افزایش اعتماد به نفس و خلق ایده های جدید می شود. در نتیجه این کار باعث می شود موانع پیش رو برداشته شود و عوامل خارجی نتوانند روند کار را دچار مشکل کنند. مدیریت پروژه ی چابک باعث می شود افراد هر آنچه می دانند به یکدیگر آموزش دهند و بازدهی کار تیمی افزایش پیدا می کند.

۴. افزایش روحیه ی همکاری

جلسات اسکرام و همکاری قسمت های مختلف با یکدیگر باعث توسعه ی کار و ساماندهی به قسمت های مختلف می شود. پس از بررسی اسپرینت ها می توانید برای پیشرفت در کار موارد اساسی را برای افراد دیگر در مجموعه به نمایش بذارید.

مزایای استفاده از رویکرد Agile در کسب و کار
۵. ساختار های تیمی سفارشی

تیم های توسعه معمولا محدود است. پروژه های چابک می توانند فرصت های منحصر به فردی برای سفارشی سازی ساختار های تیمی و محیط کار فراهم کنند.

۶. مشاهده ی آسان عملکرد

در مدیریت پروژه های چابک، هر یک از اعضای تیم پروژه این فرصت را دارند که بدانند پروژه در هر زمان مشخص چگونه پیش می رود. جلسات روزانه‌ اسکرام، مرور روزانه اسپرینت و نمودارهای پیشرفت پروژه، روش‌های مشخصی را برای دیدن میزان پیشرفت پروژه ارائه می دهند.

۷. افزایش کنترل بر روی پروژه

مدیریت بر روی پروژه ها باعث می شود همه‌ اعضای تیم پروژه یعنی تیم توسعه دهنده، مدیر محصول، اسکرام مستر و… امکان کنترل و تولید محصولات را به بهترین نحو بررسی و کنترل کنند.

اصول مهم در مدیریت پروژه چابک کدام است؟

مدیریت پروژه به این روش دارای اصول مهمی است که حتما باید مورد بررسی قرار گیرد که به توضیح آن می پردازیم.

  1. کسب رضایت مشتری با تحویل سریع محصول
  2. با استفاده از این روش حتی در قسنت های پایانی کار نیز می توان تغییر ایجاد کرد.
  3. اعضای محموعه در این پروژه با هم فعالیتی پیوسته دارند.
  4. افرادی که در پروژه ی چابک مشغول به فعالیت هستند معمولا افراد با اعتماد هستند.
  5. در این روش اطلاعات با مکالمه ی رو در رو به امکان پذیر است.
  6. سادگی در پروژه ی چابک بسیار مهم است.
  7. توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب، چابکی را افزایش می‌دهد.
  8. محصول نهایی معیاری برای پیشرفت و موفقیت در پروژه محسوب می شود.

برنامه های رویکردی Agile به چه صورت است؟

کریستال

یکی از برنامه های رویکرد مدیریت پروژه ی چابک روش کریستالی است. این رویکرد شامل  Crystal Clear ، Crystal Yellow و Crystal Orange است. ویژگی های این روش اندازه تیم، اهمیت پروژه و اولویت هایی است که در پروژه قرار دارد. از مولفه های اصلی رویکرد کریستالی کار گروهی، ارتباط و سادگی و همچنین تأمل برای تنظیم و بهبود روند توسعه است.

سیستم‌های پویا (DSDM)

این روش معمولا بر چرخه ی کامل زندگی پروژه تسلط دارد. از سال های گذشته این روش در حال اجرا است و  کاربران توسعه سریع برنامه (RAD)، خواستار حاکمیت و نظم بیشتر برای روش‌های تکراری کار بودند. هر پروژه لازم است با اهداف مشخصی تشکیل شود و همچنین بر تحویل زود هنگام منافع واقعی تجارت متمرکز می شود.

برنامه نویسی افراطی (XP)

برنامه نویسی XP  بر اساس پنج ارزش ارتباطی، سادگی، بازخورد، شجاعت و احترام، چارچوبی است که هدف آن تولید کیفیت زندگی بالا تر برای تیم توسعه دهنده و همچنین تولید محصول با کیفیت بالا تر از طریق مجموعه ای از شیوه های مهندسی است. این نمونه اقدامات آن می توان به بازی های برنامه ریزی شده، نسخه کوچک، استعاره، آزمایش، طراحی، استاندارد در برنامه نویسی و… اشاره کرد.

اصول مهم در مدیریت پروژه چابک کدام است؟

روش کانبان چیست؟

در ابتدای فعالیت روش کانبان برای بهینه سازی فرایند مهندسی در خودرو سازی استفاده می شد. پس از گذشت مدتی در محیط بازاریابی از این روش استفاده کردند. روش کنبان و اسکرام معمولا در کنار یکدیگر باعث روند موثر در کار می شود. برای این کار چهارچوبی را تعیین می کنند که بر روی هر یوزر استوری ( داستان کاربر) چقدر باید کار انجام شود تا به موفقیت برسد. برای افزایش بهره وری و کاهش مشکلات در خوجی کار از کنبان استفاده می کنند.

تفاوت مدیریت پروژه چابک و مدیریت سنتی

در روش مدیریت سنتی معمولا از روش آبشاری استفاده می شد. تمامی کار ها در این روش از قبل برنامه ریزی می شد و زمان انجام آن مشخص است. در نتیجه پیشرفت تنها در قسمت های مشخص جریان پیدا می کند. این برنامه ریزی معمولا سالانه انجام می شود. بر خلاف آن روش مدیریت پروژه چابک است که برنامه ریزی برای اهداف مشخص تا چند هفته آینده است. پس از گذشته چند هفته تصمیم گیری بر روی اینکه چه اقداماتی بر پروژه لازم است انجام گیرد بررسی می شود. بر اساس نظر مدیریت پروژه PMI، مدیریت پروژه چابک در حال گسترش به حوزه های مختلف و صنایع گوناگون است.

شرکت آترین فناوران زنده رود

هر شرکت و سازمانی برای اینکه در روند فعالیت خود به موفقیت برسد باید از مدیریت پروژه چابک استفاده کند. فرق نمی کند که شرکت کوچک یا بزرگی است. یکی دیگر از راه های موفقیت در دنیای دیجیتالی امروزی استفاده از تکنولوژی است. یکی از تکنولوژی های کاربردی اینترنتی است. امروزه افراد زیادی در اینترنت مشغول به فعالیت هستند. شما عزیزان می توانید برای بهره مندی از فضای اینترنتی و خدمات مربوط به آن با شرکت های مختلف همکاری کنید. یکی از این شرکت ها آترین فناوران زنده رود است. این شرکت در زمینه ی خدمات به روز پیشگام است. در نتیجه می توانید با مشاوران آترین فناوران در ارتباط باشید.


برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


سخن آخر

مدیریت پروژه چابک یکی از روش های مفید برای موفقیت در پروژه های مختلف است. این روش مدیریتی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. استفاده از مدیریت چابک مزیت های فراوانی دارد که می تواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کند. بهتر است هر شرکتی چه بزرگ و چه کوچک از این روش استفاده کند. توجه به اصول مدیریتی در پروژه چابک باعث می شود کار با خطای کمتری انجام شود. بهتر است از برنامه های رویکردی در پروژه چابک نیز اطلاع داشته باشید. هر کدام از این قسمت ها می توانند تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت کسب و کار ایجاد کنند. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی مدیریت پروژه چابک و روش های آن بپردازیم. امیدواریم از خواندن مقاله لذت برده باشید. شما عزیزان می توانید سوالات خود را در خصوص مدیریت پروژه چابک با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید