گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول

معرفی گوگل سرچ کنسول

 

مقدمه

امروزه قرار گرفتن در رتبه های اول گوگل به موضوع بسیار داغی تبدیل شده است. اغلب کسب و کار های آنلاین و یا وب سایت های ارائه خدمات هموراه تلاش می کنند تا در نتایج جستجو جایگاه بهتری را به خود اختصاص دهند. کسب و کارها متخصصین را به استخدام خود در می آورند و به عبارتی ارتقای وب سایت خود را خواستار اند. یکی از ابزار های مهمی که به صاحبان مشاغل کمک می کند. تا به بررسی دقیق وب سایت و ارتقای سطحی آن بپردازند، گوگل سرچ کنسول است. اما برای اینکه بدانید این ابزار دقیقا چیست و چه مزایایی دارد؟ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

گوگل سرچ کنسول چیست؟

مزایای مهم استفاده از google search console :

چگونه از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم؟

کنسول گوگل مخصوص چه کسانی است؟


گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول چیست؟

جستجو در فضای اینترنت به امری تجاری تبدیل شده است. کسب و کارها تلاش می کنند تا هموراه در رتبه های بالای گوگل قرار گرفته و افراد بیشتری را به خود جذب کنند. اگر سایتی در این فضا از دید مخاطب دور بشود، در فضای رقابت عقب افتاده و بسیاری از مشتریان خود را از دست می دهد. به طور کلی کسب رتبه های بالا در نتایج گوگل، نیازمند آشنایی درست معیار های تعریف شده از سوی این موتور جستجو است.

بنابراین ثبت سایت در کنسول گوگل، یکی از مهم ترین اقداماتی است که صاحبان وب سایت ها بایستی به منظور ارتقای کار خود انجام دهند.

اما سوال این جاست که کنسول گوگل دقیقا چیست؟

باید بگوییم که گوگل سرچ کنسول سرویس آنلاین و رایگانی است که توسط گوگل فراهم شده است. این سرویس در ابتدا به نام گوگل وبمستر تولز معرفی شد. اما در سال ۲۰۱۵ نام آن به google search console تغییر پیدا کرد. از این ابزار می توان به منظور حفظ، کنترل و حل مشکلات احتمالی سایت خود به هنگام حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده کرد.

چه زمانی لازم است از این ابزار استفاده کنیم؟

استفاده از ابزار سرچ کنسول کمک می کند تا شما کنترل دقیقی بر فرایند وب سایت خود داشته باشید و به شکل بهتری آن را مدیریت کنید. همچنین اگر سایت شما نوپا باشد، این ابزار به بهتر دیده شدن سایت شما کمک می کند. البته شاید سرعت دیده شدن سایت شما در مقایسه با سایت های پربازدید کم تر باشد، اما در شرایطی که وب سایت خود را به search console معرفی نکنید، این بازه زمان طولانی تر خواهد بود. بنابراین هر چه این معرفی زود تر اتفاق بیفتد برای شما بهتر خواهد بود.

به محض معرفی سایت در کنسول گوگل، این سایت اقدام به جمع آوری داده ها و اطلاعات مربوط به سایت شما می کند. داده های جمع آوری شده می تواند درباره ترافیک سایت، بحث ایندکس شدن وب سایت، نرخ کلیک هایی که از طریق سرچ گوگل به دست می آید و خیلی از موارد دیگر باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تا زمانی که مالکیت وب سایت خود را تایید نکنید. نمی توانید از این اطلاعات مفید استفاده کنید!

رتبه سایت

مزایای مهم استفاده از google search console :

وقتی به طور مکرر از مفید بودن یک ابزار صحبت می شود. اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود. امکاناتی است که آن ابزار در اختیار افراد قرار می دهد. در واقع سوال این است که مزایای این کنسول دقیقا چیست؟ در ادامه به بررسی این مزایای مهم می پردازیم.

ثبت نقشه سایت:

اولین چیزی که بد نیست به آن اشاره کنیم موضوع نقشه سایت است. همه می دانیم که چقدر این موضوع اهمیت دارد. پس لازم است به خوبی به آن توجه بشود.

شما این امکان را دارید که نقشه سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. یا در صورت نیاز آن را تغییر بدهید. اگر هم در زمینه نقشه وب سایت با خطاهایی رو به رو شدید به کمک این ابزار می توانید آن ها را رفع نمایید.

ایندکس شدن سایت:

با ثبت سایت خود در وبمستر تولز گوگل می توانید اطمینان حاصل کنید که موتور جستجوی گوگل وب سایت شما را پیدا کرده، درون آن خزیده و محتوای موجود را ایندکس کرده است. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل درزمینه ایندکس شدن محتواهای وب سایت، می توانید از طریق گوگل سرچ کنسول آن ها را بررسی و رفع کنید.

رتبه سایت:

همانطور که در بخش های قبلی به اهمیت موضوع رتبه سایت پرداختیم. این ابزار قدرتمند کمک می کند تا شما رتبه سایت خود را بررسی و ارتقا دهید.


بیشتر بخوانید: مقاله: “۱۰ نکته ی طلایی برای بهبود سئوی سایت” را دنبال کنید.


بررسی نکات دقیق وب سایت شما:

در این ابزار تعداد لینک های داخلی و خارجی وب سایت شما به شکل دقیقی مشخص است.

در گوگل سرچ کنسول امکان نوشتن و بررسی محتوای فایل robots.txt نیز وجود خواهد داشت. بنابراین می توانید صفحاتی که تصادفا در robots.txt مسدود شده اند را شناسایی نمایید.

در این ابزار رایگان، امکان حل مشکلات متداول، بررسی mobile-friendly و فریم ورک AMP  نیز وجود دارد.

همچنین در صورت نیاز به بررسی یک بخش مشخصی از سایت توسط google یا ایندکس شدن مجدد آن می توانید از طریق google search console درخواست خود را برای google ارسال کنید.

رتبه کلمات کلیدی

 رتبه کلمات کلیدی:

شما به کمک google search console می توانید کلمات کلیدی مربوط به حرفه خود که در گوگل سرچ شده اند. و می توانند به افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت شما کمک کنند را شناسایی کنید.

همچنین سرچ کنسول گوگل این موضوع را مشخص می کند که سایت شما در کدام یک از نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.

نکته ای که لازم است در انتها به آن اشاره کنیم نحوه استفاده شما از این ابزار است. در واقع با توجه به نقشی که شما در کنسول گوگل ایفا می کنید. نیازتان به هر یک از امکانات موجود متفاوت است.

برای مثال یک طراح سایت ممکن است از قسمت هایی در این کنسول استفاده کند که مسئول سئو سایت اصلا نیازی به آن ها نداشته باشد. مزیت مهم گوگل سرچ کنسول دقیقا همین جاست! این پلتفرم به شکلی طراحی شده است که برای هر کس با هر تخصصی مناسب و کاربردی است.

چگونه از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم؟

در این قسمت از مقاله سعی داریم که به شکل تیتر وار نحوه استفاده از گوگل سرچ کنسول را در گام هایی خلاصه کنیم.

  • ابتدا وب سایت خود را در google search console ثبت کنید.
  • بعد از مرحله ثبت وب سایت؛ باید به عنوان مالک حساب به تایید آن اقدام کنید. اطلاعات موجود در کنسول گوکل بسیار حساس و محرمانه است. به همین دلیل بایستی به google این اطمینان را بدهید که شما به عنوان مالک اصلی وب سایت اقدام به ثبت آن نموده اید.
  • در گام بعدی لازم است مالکین و کاربران را مشخص کنید. مالک کسی است که به تمامی نقاط موجود دسترسی کامل دارد. امکان تغییر تنظیمات، اضافه یا حذف کاربران، دسترسی به تمامی ابزارها و داده ها تنها در اختیار مالک سایت می باشد. اما کاربران امکان افزودن یا حذف کاربران دیگر را در اختیار ندارند. تنها می توانند داده ها و فعالیت هایی که انجام می شود را مشاهده کنند.
  • بعد از آن زمان ثبت نقشه سایت در GSC است. ثبت سایت مپ یک موضوع بسیار مهم است. شما  می توانید از طریق سرچ کنسول گوگل اقدام به ثبت آن نمایید. سایت مپ به گوگل کمک می کند تا به شکل بهتری موضوع اصلی وب سایت شما را درک کند. این مسئله سبب بهبود سئو سایت خواهد شد.
  • در گام بعدی شما بایستی با معیارها و ابزارهای موجود در این بستر آشنایی پیدا کنید و از آنها برای بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده کنید.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

کنسول گوگل مخصوص چه کسانی است؟

همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم، گوگل سرچ کنسول مناسب تمامی افراد با انواع تخصص و تجربه است. اما دقیقا چه کسانی می توانند از این سرویس ارزشمند و رایگان به نفع بهبود حرفه خود استفاده کنند؟

این پلتفرم برای افراد زیر مزیت های گسترده ای دارد:

صاحبان کسب و کارها:

استفاده از این سرویس به جهت بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجو گوگل بسیار کارآمد است. افراد باید بتوانند با استفاده از گوگل سرچ کنسول تحلیل درست و دقیقی از وب سایت خود داشته و عملکرد آن را بهبود ببخشند. تا در نهایت به یکی از نتایج اولیه در گوگل تبدیل شوند.

 سئوکاران و بازاریابان:

هنگامی که شخصی بر روی بازاریابی آنلاین تمرکز دارد، می تواند از خدمات این ابزار به شکلی مناسب استفاده نماید. در واقع با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توان ترافیک سایت را کنترل کرد و رتبه آن را بهبود بخشید. زیراحجم زیادی از مشتری ها از طریق موتورهای جستجو وارد یک وب سایت می شوند.

 مدیران سایت:

شما به عنوان یک مدیر سایت، بایستی عملکرد سایت خود را به خوبی بررسی کنید. google search console  به شما این امکان را می دهد تا برخی از مشکلات سرور یا ارور امنیتی سایت خود را بررسی و حل نمایید.

 توسعه دهندگان وب:

اگر شما در حال نوشتن کدی برای سایت خود هستید، می توانید به کمک کنسول گوگل آنها را کنترل کنید. علاوه بر آن برخی از مشکلات موجود نیز به واسطه سرچ کنسول گوگل قابل حل هستند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مزایا و نحوه استفاده از گوگل سزچ کنسول پرداخته شد. به طور کلی گوگل سرچ کنسول سرویس آنلاین و رایگانی است که توسط گوگل فراهم شده است. از این ابزار می توان به منظور حفظ، کنترل و حل مشکلات احتمالی سایت خود به هنگام حضور در نتایج جستجو گوگل استفاده کرد.

اگر سوال و یا دیدگاهی درباره این مقاله برای شما وجود دارد؛ خوشحال می شویم که آن را با ما مطرح کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید