درگاه های پرداخت اینترنتی

معرفی درگاه های پرداخت اینترنتی و شرایط لازم برای راه اندازی آن

مقدمه

در دنیای دیجتالی و مدرن امروزی به دلیل استفاده ی زیاد انسان ها از فضای اینترنتی و خرید از آن یکی از موارد ضروری داشتن درگاه های پرداخت اینترنتی معتبر است. به کمک درگاه های پرداخت اینترنتی خرید آنلاین و واریز پول به حساب فروشنده ها به راحتی امکان پذیر می باشد. درگاه ها و روش های مختلفی برای راه اندازی آن ها وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی درگاه های پرداخت اینترنتی و شرایط راه اندازی آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فهرست

درگاه پرداخت چیست؟

انواع درگاه پرداخت اینترنتی

بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدام است؟

نحوه ی اخذ انواع درگاه های اینترنتی و شرایط آن

سفارش طراحی سایت همراه با فعال سازی درگاه اینترنتی

استفاده از افزونه ی پرداخت ووکامرس در برنامه وردپرس

کاربرد های درگاه های پرداخت اینترنتی


درگاه پرداخت چیست؟

درگاه پرداخت چیست؟

برای استفاده از فضای اینترنتی به منظور خرید یا دریافت خدمات از سایت های مختلف نیاز است این کار از طریق درگاه های پرداخت انجام شود. به کمک این درگاه ها انتقال پول از حساب مشتری به حساب فروشنده به راحتی امکان پذیر می باشد. برای انجام این کار کافی است در قسمت های مشخص شده شماره ی کارت، رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و همچنین cvv2 وارد شود و پس از تایید انتقال تکمیل شود. برای این کار نیازی نیست به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید. همچنین می توانید در هر ساعتی از شبانه روز و هر مکانی این عملیات را انجام دهید. به دلیل اینکه اطلاعات حساسی مانند شماره کارت، cvv2 و… در این فضا بارگذاری می شود برای جلوگیری از کلاهبرداری و هک شدن آن باید از درگاه های بانکی معتبر استفاده شود.

ویژگی های درگاه پرداخت معتبر

۱. امنیت

اولین و مهمترین ویژگی که درگاه های پرداخت اینترنتی باید داشته باشند، امنیت است. هیچ کاربری حاضر نیست اطلاعات حساب خود را در سایت های مشکوک و نامعتبر بارگذاری کند. در صورتی که سایت مناسبی داشته باشید اما برای پرداخت از درگاه های معتبر استفاده نکنید مشتریان خود را از دست می دهید. کاهش مشتریان باعث کاهش فروش و بازدید سایت شما می شود و این عمل می تواند تاثیر مستقیمی بر سئوی سایت شما ایجاد کند.

۲. هزینه

به ازای هر تراکنشی که در سایت ها انجام می شود باید کارمزد آن پرداخت شود. هر کدام از انواع درگاه های اینترنتی کارمزد های متفاوتی دارند که قبل از استفاده باید به آن توجه شود. هزینه های مربوط به کارمزد با توجه به نوع خدماتی که درگاه ارائه می دهد قیمت گذاری می شود.

۳. سازگاری

پلتفرمی که با آن مشغول فعالیت هستید تاثیر زیادی بر انتخاب نوع درگاه اینترنتی دارد. باید درگاه پرداخت از لحاظ زیبایی، موارد فنی و ساختاری با پلتفرم شما سازگاری داشته باشد.

۴. روش های پرداخت

برای پرداخت باید از روش های پرداختی مناسب و راحت استفاده کنید. بهتر است برای دستیابی آسان و مناسب به این خدمات هم برای خود و هم برای مشتریانتان از درگاه هایی استفاده کنید که خدمات جدید و به روزی به شما ارائه دهند. به عنوان مثال درگاه زیبال امکان پرداخت از طریق دستگاه کارت خوان را در محل فراهم می کند.


از ویژگی های دیگر درگاه های پرداختی می توان به انجام تراکنش های مالی و امکان مشاهده ی گزارش، مناسب برای استفاده در انواع سیستم های مدیریت محتوا، استفاده از نشان اختصاصی پذیرنده، امکان دریافت درگاه در مدت زمان کوتاه، ارائه ی خدمات مناسب و منحصر به فرد و… اشاره کرد.


انواع درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه های پرداخت اینترنتی به طور کلی به دو صورت درگاه مستقیم و واسط وجود دارد که در ادامه به طور کامل به توضیح هر کدام آن می پردازیم.

درگاه های پرداخت مستقیم

پس از اینکه مشتری موارد مورد نیاز را به سبد خرید خود اضافه کرد باید برای پرداخت به درگاه بانکی متصل شود. در روش مستقیم انتقال به درگاه های بانکی مانند پارسیان، ملت، بانک ملی، بانک سامان و… به صورت مستقیم از حساب مشتری به فروشنده واریز می شود. پس از تکمیل این فرایند مشتری مجددا به صفحه ی اصلی سایت منتقل می شود. مبلغی اضافه تر به عنوان مالیات از حساب مشتری کسر می شود. اما برای شما کارمزدی کم نمی شود. برای استفاده از روش مستقیم باید مالیات آن را در نظر بگیرید. موارد زیر برای استفاده از درگاه های مستقیم باید رعایت شود.

  • سایت شما باید به طور کامل راه اندازی شده باشد.
  • داشتن مجوز حقیقی و حقوقی برای کسب و کار ضروری است.
  • سایت شما باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.
  • رعایت تمام قوانین تجارت الکترونیک الزامی است.

مزایا و معایب درگاه اینترنتی مستقیم

مزایا
  1. واریز پول به صورت مستقیم و بدون کم شدن کارمزد از آن
  2. امکان استفاده از یک پنل اختصاصی و مطمئن در هنگام تراکنش
  3. ورود کاربر به صورت مستقیم به صفحه ی پرداخت آنلاین
معایب
  1. مدت زمان دریافت و راه اندازی درگاه زیاد است و ممکن است ۳ماه هم طول بکشد.
  2. راه اندازی آن وابسته به استفاده از کد های برنامه نویسی است.
  3. استفاده از درگاه های پرداخت مستقیم مراحل اداری بسیار زیادی دارد.
  4. ممکن است زیر ساخت های آن با پلتفرم شما سازگار نباشد. برای رفع این مشکل باید به زبان و کد های برنامه نویسی مسلط باشید.

انواع درگاه های پرداختی مستقیم

از انواع درگاه های پرداختی به صورت مستقیم می توان به درگاه پرداخت الکترونیک پارسیان، درگاه بانک پاسارگاد، شرکت پرداخت الکترونیک سامان، شرکت به پرداخت ملت، درگاه پرداخت الکترونیک ایران، شرکت فن آوا کارت، شرکت آسان پرداخت پرشین، شرکت مبنا کارت آریا، پرداخت نوین آرین و… اشاره کرد.

درگاه های پرداخت واسط

استفاده از این درگاه ها قابلیت های فراوانی برای شما ایجاد می کند. معمولا درگاه های واسط با تمامی پلتفرم ها سازگاری دارد. همچنین پشتیبانی فنی در این سیستم ها بسیار قوی تر از درگاه های مستقیم است. اکثر کسب و کار ها به علت راحتی در راه اندازی مناسب از این درگاه استفاده می کنند.

مزایا و معایب درگاه اینترنتی واسط

مزایا
  1. فعال سازی سریع و آسان بدون نیاز به طی مراحل اداری
  2. امکان راه اندازی بدون نیاز به استفاده از کدهای برنامه نویسی
  3. ایجاد درگاه پرداخت اختصاصی با اسم و مشخصات سایت شما
  4. نصب سریع و آسان
  5. نیازمند نبودن آن به داشتن مجوز کسب و کار
  6. تسویه ی حساب به صورت پایا
معایب
  1. دریافت اینماد الزامی است.
  2. برای هر پرداخت نیاز به کارمز است.

انواع درگاه های پرداخت اینترنتی

بهترین درگاه پرداخت اینترنتی کدام است؟

همان طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم استفاده از هر نوع از درگاه های بانکی مزایا و معایبی دارد که باید به آن توجه شود. در درگاه های مستقیم بانکی تسویه ی حساب همان لحظه انجام می شود اما در درگاه واسط این کار ممکن است حدود ۲۴ ساعت زمان ببرد. پشتیبانی که در پرداخت های مستقیم وجود دارد بسیار ضعیف است و همین امر باعث می شود در برخی موارد مشتریان از درگاه های واسط استفاده کنند. همه ی افراد دانش کافی از کد های برنامه نویسی ندارند در نتیجه راه اندازی درگاه برای آن ها مشکل می شود. در این حالت آن ها تصمیم می گیرند از درگاه های واسط استفاده کنند. امنیت درگاه های واسط بیشتر از درگاه های مستقیم است و همین امر باعث می شود بیشتر کاربران از درگاه های واسط برای پرداخت اینترنتی مشتریان خود استفاده کنند.

از بهترین درگاه های اینترنتی واسط در کشور ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. زرین پال

خدماتی که هر شرکت ارائه می دهد در جذب مشتریان تاثیر بسیار زیادی دارد. مثلا شرکت زرین پال این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد تا با گرفتن درگاه از آن به مدت یک ماه کارمزدی پرداخت نشود. پس از گذشته مدتی تنها موظف به پرداخت یک درصد کارمزد تا سقف سه هزار تومان تراکنش هستید. یکی دیگر از خدمات این شرکت ارائه ی کارت بانکی مخصوص به خود است که با استفاده از آن امکان انجام تمامی عملیات بانکی با اپلیکیشن های موبایل امکان پذیر می شود. همچنین زرین پال برای هر محصول، لینکی را همراه با قیمت تعیین‌شده مشخص می‌کند. پس از آن، لینک برای مشتریان محصول فرستاده می شود و او می‌تواند از طریق آن، هزینۀ جنس مدنظرش را بررسی و سپس پرداخت کند.

مزایای زرین پال

  1. داشتن اپلیکیشن اختصاصی برای موبایل
  2. امکان اتصال به افزونه ی ووکامرس در برنامه ی وردپرس برای فروش راحت تر محصولات
  3. دارا بودن درگاه های متنوع
  4. پشتیبانی آنلاین
  5. در صورت بروز مشکل امکان برگشت کل مبلغ واریزی وجود دارد.

زرین پال

۲. پی پینگ

روش کار این شرکت با شرکت های دیگر در زمینه ی درگاه های واسط متفاوت است. با استفاده از درگاه این شرکت می توانید از اسم و لوگوی مجموعه ی خود بر روی درگاه بانکی استفاده کنید. یکی از مشکلات این شرکت این است که برای دستیابی به امکانات باید هزینه های جداگانه ای پرداخت کنید. از این درگاه می توان به منظور صدور فاکتور آنلاین، اپلیکیشن موبایلی، فاکتور زمان بندی‌شده برای پرداخت های اقساطی و… استفاده کرد.

مزایای پی پینگ

  1. داشتن امکانات متنوع
  2. امکان استفاده از آن در سیستم های مختلف مدیریت محتوا مانند وردپرس
  3. ارائه دهنده ی لینک پرداخت برای استفاده در شبکه های اجتماعی
  4. دارا بودن اپلیکیش های جامع موبایلی
  5. امکان ساخت QR Code برای تمامی محصولات

۳. نکست پی

کارمزدی که این شرکت دریافت می کند بسیار کمتر از شرکت های دیگر است. به دلیل توانایی ساخت صفحه‌ای که کاربر بتواند مبلغ را خودش وارد کند می توان از این درگاه اینترنتی برای انجمن و خیریه ها استفاده کرد. اگر تراکنش های روزانه ی شما از ۱۰ عدد بیشتر شود می توانید با مشورت با شرکت کارمزدی پرداخت نکنید.

مزایای نکست پی

  1. متنوع بودن درگاه های بانکی
  2. دارا بودن افزونه های مختلف برای انواع CMS ها
  3. کارمزد بسیار کم و ناچیز

نکست پی

۴. pay.ir

از امکانات ویژه ی این سیستم توانایی ساخت کیف پول آنلاین و مدیریت امور مالی است. برای پرداخت از این درگاه نیازی نیست که کاربر از اپلیکیشن فروشگاه آنلاین خارج شود و می توان با هر نوع موبایلی از امکانات آن بهره مند شد.

مزایای pay.ir

  1. پشتیبانی مناسب
  2. امکان ساخت فرم های مختلف پرداخت
  3. ارائه ی انواع فاکتور های فروش

۵. آیدی پی

قبل از اینک شرکت آیدی پی در زمینه ی ارائه ی درگاه واسط فعالیت کند اپلیکیشن بانکی بود. به همین علت دارای اپلیکیشن مناسب و پنل کاربری پیشرفته است. امکان استفاده از درگاه های پرداخت شخصی با استفاده از آیدی پی امکان پذیر است. همچینی امکان ساخت لینک های جداگانه برای محصولات و خرید آن وجود دارد.

مزایای آیدی پی

  1. دارا بودن افزونه های مختلف برای انواع cms
  2. کارمزد کم
  3. دارا بودن اپلیکیشن مخصوص به خود

از معایب این درگاه می توان به پشتیبانی نامناسب و جدانکردن اپلیکیشن های خدمات بانکی و درگاه پرداخت اشاره کرد.

نحوه ی اخذ انواع درگاه های اینترنتی و شرایط آن

نحوه ی اخذ درگاه اینترنتی مستقیم

  1. برای فعال سازی درگاه اینترنتی مستقیم باید در ابتدای کار به بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید.
  2. سایت شما باید به طو کامل راه اندازی شده باشد در غیر این صورت امکان انجام دیگر مراحل عملیاتی وجود نخواهد داشت.
  3. شرکت باید ثبت شود و آدرس و مشخصات دقیق آن به صورت قانونی ثبت شود.
  4. تمام مجوز های حقیق و حقوقی برای کسب و کار باید دریافت شود.
  5. سایت شما باید دارای نماد الکترونیک باشد.
  6. باید تعهد دهید که تمامی قوانین مربوط به تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی را رعایت کنید.
  7. از نظر نظام بانکی نباید هیچگونه منعی برای فعالیت داشته باشید.

نحوه ی اخذ درگاه اینترنتی واسط

  1. برای این کار نیازی نیست به صورت مستقیم به بانک مراجعه کنید. فقط کافی است به سایت شرکتی که می خواهید درگاه خریداری کنید وارد شوید.
  2. سپس برای خود اکانت بسازی و احراز هویت انجام دهید.
  3. پس از این کار با وارد کردن آدرس سایت برای شما درگاه راه اندازی می شود.
  4. اتصال این نوع از درگاه به انواع سیستم های مدیریت محتوا امکان پذیر است و به آسانی انجام می شود.

سفارش طراحی سایت همراه با فعال سازی درگاه اینترنتی

امروزه شرکت های مختلفی وجود دارند که به طراحی انواع سایت های اینترنتی مشغول اند. یکی از شرکت های معتبر و با سابقه در ارائه ی انواع اپلیکیشن و سایت های اینترنتی، شرکت آترین فناوران است. این شرکت انواع سایت و اپلیکیشن را با توجه به نیاز شما طراحی می کند. همچنین برای پرداخت سریع و آسان فعال سازی درگاه اینترنتی با توجه به خواسته ی شما انجام می شود. نوع درگاه اینترنتی با توجه به نیاز صاحب کسب و کار انجام می شود و برای انجام مراحل آن نیازی به حضور صاحب کسب و کار نیست. شما می توانید با مراجعه به سایت آترین فناوران نمونه کار های این شرکت را مشاهده کنید.


برای دریافت مشاوره ی رایگان همین حالا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن

۰۲۱-۲۸۴۲۱۶۵۶۰۳۱-۳۲۱۲۱۶۵۶


استفاده از افزونه ی پرداخت ووکامرس در برنامه وردپرس

یکی از افزونه های پرکاربرد در برنامه ی وردپرس افزونه ی ووکامرس است. از این افزونه برای اتصال به انواع درگاه پرداخت و فروش انواع محصولات استفاده می شود. بعد از نصب و فعال سازی این افزونه باید به منوی پیکر بندی و سربرگ درگاه پرداخت اینترنتی مراجعه کنید. حال می توانید نوع درگاه پرداخت خود را انتخاب کنید و اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید. برای انجام تنظیمات بیشتر باید بر روی گزینه ی مدیریت کلیک کنید.
برای درگاه خود می توانید عنوانی در نظر بگیرید و آن را در قسمت عنوان درگاه وارد کنید. همچنین قسمتی با عنوان توضیحات درگاه بانکی وجود دارد. در این قسمت باید متنی را وارد کنید که پس از پرداخت دوست دارید برای کاربرانتان نمایش داده شود.
هنگام دریافت درگاه از سمت بانک یکسری کد و ترمینال آیدی برای شما ارائه می شود. در فیلدهای ترمینال آیدی، نام کاربری و کلمه عبور مربوطه را وارد نمایید تا درگاه به بانک متصل گردد و پرداخت ها با موفقیت انجام شود.
با انجام مراحل بالا امکان اتصال و استفاده از درگاه های اینترنتی به راحتی در وردپرس برای شما فراهم می شود.

کاربرد های درگاه های پرداخت اینترنتی

  1. امکان پرداخت قبض
  2. خرید شارژ
  3. ارائه ی گزارشات مالی به صورت ماهانه و یا سالیانه با توجه به خواسته ی شما
  4. پیگیری سفارشات با استفاده از کد های پیگیری
  5. استفاده از درگاه های اینترنتی در وردپرس و دیگر شبکه های مجازی
  6. ارائه ی لینک پرداخت برای مشتریان خود
  7. رمز گذاری لینک های پرداختی برای افزایش امنیت

کاربرد درگاه های پرداخت اینترنتی

سخن آخر

در دنیای مدرن امروزی که اکثر خرید و فروش ها به صورت آنلاین و از طریق سایت های اینترنتی انجام می شود، درگاه های پرداخت اینترنتی برای راحت تر کردن مراحل خرید اهمیت زیادی دارند. این درگاه ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام استفاده از روش با درگاه اینترنتی مستقیم باید به صورت حضوری به بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و مراحل انجان این عملیات تا زمان تایید و راه اندازی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد. بر خلاف آن پرداخت با استفاده از درگاه واسط بسیار آسان و سریع اتفاق می افتد. در نتیجه اکثر صاحبان کسب و کار ترجیح می دهند از درگاه های واسط استفاده کنند. در این مقاله قصد داشتیم به طور کامل به بررسی درگاه های پرداخت اینترنتی و روش های راه اندازی آن اشاره کنیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. شما همراهان عزیز می توانید سوالات خود را در رابطه با درگاه های پرداخت اینترنتی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید