مدیریت زنجیره تامین یا SCM چیست؟

مدیریت زنجیره تامین SCM

مراحل مدیریت زنجیره تامین SCM

مقدمه

در دنیای تجارت فضای رقابت همیشه داغ است. روش های زیادی به ما کمک می کنند تا در این بازار مملو از فروشنده و مشتری، دست پر بیرون بیایم. محصول خود را با به بهترین شکل به فروش برسانیم و همواره محبوب باقی بمانیم! یکی از مواردی که در حال حاضر از آن استفاده می شود و بسیار هم موثر بوده، توجه به زنجیره تامین است. زنجیره ای که از تولید کننده ها شروع و به مصرف کننده نهایی ختم می شود. مدیریت زنجیره تامین (SCM) اجزایی دارد که لازم است آن ها را به خوبی بشناسیم. پس با ما همراه باشید.

 فهرست مطالب:

SCM چیست؟

اجزای اصلی مدیریت زنجیره تامین SCM

چرا مدیریت زنجیره تامین (SCM) مهم است؟


CMS چیست؟

SCM چیست؟

SCM مخفف عبارت Supply Chain Management  و به معنای مدیرت زنجیره تامین است.

SCM به معنی فرایند مدیرت انواع فعالیت ها و فرایند های یک مجموعه جهت تامین مواد اولیه یا اجزای یک سازمان در تولید محصول یا ارائه خدمات است.

همانطور که مشخص است این زنجیره تلاش می کند تا چرخه فرایند تامین را بهبود ببخشد و در این راستا راهبرد های ویژه ای را ارائه می دهد. زنجیره تامین مسیر تجارت شما را سازمان دهی و بهینه سازی می  کند تا بهترین نتیجه را در مقایسه با دیگر رقبا برای خود فراهم کنید.

به بیان دیگر وقتی تولید کنندگان اطلاعات دقیق و به موقعی از زنجیره تامین در اخیتار داشته باشند؛ فقط محصولاتی را تولید می کنند که مشتری ها به آن نیاز دارند.

سیستم مدیریت زنجیره تامین به تولید کنندگان کمک می کند تا فعالیت و هزینه های خود را کاهش داده و بر سود خود بیفزایند.

علاوه بر آنSCM به خرده فروشان نیز کمک می کند. زیرا سبب می شود هزینه حمل و نقل، بیمه و انبار داری کالاهایی که قابل فروش نیستند را حذف کنند.  این فرایند گام هایی دارد که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

اجزای اصلی مدیریت زنجیره تامین SCM

گام های SCM شامل: برنامه‌ریزی، یافتن منابع مناسب، تولید، توزیع کالا، پشتیبانی و ارزیابی نهایی است.

در ادامه به معرفی و بررسی این ۶ گام اساسی می پردازیم.

برنامه ریزی:

اولین و مهم ترین گام در به ثمر رسیدن هر چرخه مدیرتی برنامه ریزی صحیح است. برای تحقق این امر لازم است که اطلاعات کاملی را در اختیار داشته باشیم.در واقع گام اول . دوم به یکدیگر مرتبط اند.

آن ‌ها باید منابع لازم در راستای تامین نیاز مشتریان برای دریافت محصول و خدمات را مدیریت و برنامه ریزی کنند.

یافتن منابع مناسب:

شرکت های تولید کننده برای تهیه محصول، همواره به مواد اولیه ای نیاز دارند. تامین این مواد اولیه نیز منابعی را می طلبد که بایستی به درستی انتخاب و مدیریت بشود. چرا که کیفیت محصول نهایی به شدت به مواد اولیه آن گره خورده است. منابع مناسب فرصت خوبی برای تهیه محصولی با کیفیت را در اختیار تولید کنندگان قرار می دهند. این مرحله از مدیریت چرخه تامین شامل فرایند هایی چون سفارشات، دریافت، مدیریت موجودی محصول و در آخر تایید مجوز پرداخت‌­ های تأمین‌کننده است.

مرحله تولید در مدیریت زنجیره تامین SCM:

همانطور که می دانید کیفیت محصول تولید شده رابطه مستقیم با افزایش سود و بهره وری دارد. مدیراین زنجیره تامین همواره تلاش می کنند تا از کیفیت فرایند تولید اطمینان حاصل کنند. آن ها به نحوه آزمایش محصولات، نوع بسته بندی، نحوه حمل و نقل، و برنامه تحویل بسیار اهمیت می دهند.

همچنین بیشتر شرکت‌­ های تولید، میزان تولید، کیفیت و بهره ‌­وری کارگران خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. تا ازتولید محصول مطابق با استاندارد های مورد قبول بازار تولید، اطمینان حاصل کنند.

مدیریت زنجیره تامین چیست

توزیع کالا:

گام بعدی پس از تولید محصول ارسال و تحویل آن کالا به مشتری است. احتمالا شما تجربه خرید آنلاین را داشته باشید. در این نوع خرید تنها آگاهی شما از محصول تصویر مربوط به آن است. شما هنوز کالای مورد نیاز خود را لمس نکرده و از کارایی آن اطمینان حاصل نکرده اید. مدیرت بخش توزیع کالا بسیار مهم است چرا که افراد تمایل دارند به بهترین شکل و در بهترین زمان سفارش خود را دریافت کنند. اغلب افراد این امر را به متخصص می سپارند. مخصوصا زمانی که محصول به بررسی ‌خاصی نیاز دارد.

این مرحله ازفرایند مدیریت زنجیره تامین، لجستیک (Logistic) نامیده می شود و شامل موارد فوق است. هماهنگی سفارش مشتری، تعیین زمان ارسال بار و تحویل آن، دریافت پرداختی‌ ها و تحویل صورتحساب به مشتری است.

پشتیبانی:

از نیاز های مهم در خرید کالا اطمینان از کیفیت آن است. مشتری های شما باید این امکان را داشته باشند که به راحتی کالای معیوب را مرجوع کنند. حتی گاهی کالای شما مشکلی نداشته، اما مشتری به هر دلیل از خرید خود منصرف شده است! در اینم موارد هم بایستی امکان مرجوعیت برای افراد فراهم باشد. مواردی نیز وجود دارد که ماهیت و یا تعداد کالای ارسالی با خطا مواجه شده است. در تمامی این موارد لازم است تا پشتیبانی به صورت فعال در دسترس باشد و تمامی خدمات لازم به مشتری ها ارائه بشود.

ارزیابی نهایی:

برای نتیجه گیری بهتر در فرایند مدیریتی زنجیره تامین، نظارت و ارزیابی نهایی ضروری است.

نظارت بر اطلاعاتی که در سراسر زنجیره شکل گرفته اند و در نهایت اطمینان از اینکه تمامی این اطلاعات با قوانین و مقررات انطباق دارند.

فرآیندهای این مرحله شامل منابع انسانی، امور مالی، امکانات، فناوری اطلاعات، طراحی محصول، مدیریت پورتفولیو،  فروش و در نهایت تضمین کیفیت است.

انواع مدل های زنجیره تامین

چرا مدیریت زنجیره تامین SCM مهم است؟

در فضای تجارت امروزی زنجیره­‌ های تأمین میان تولیدکنندگان و خرده‌ فروشان بیشتر از قبل به یکدیگر پیوند خورده است. در بسیاری از صنایع، خرده فروشی سبب افزایش سفارش ها به تولیدکنندگان می­‌شود. تولیدکنندگانی که زنجیره تأمین آن ها دقیق و به موقع است. در واقع آن ها می‌­توانند با فروش محصولات خود، قفسه ­‌های خرده ‌فروشی ها را به طور مداوم و به روز در اختیار داشته باشند.

افزایش همکاری و دریافت اطلاعات در زمان مناسب از طرف شرکای زنجیره تامین، سبب بهبود نتایج می شود. چرا که شرکت­‌ها این امکان را می دهند تا از ابزارهای تحلیلی پیشرفته ای برای بهبود بیشتر فرایند تجاری خود استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: مقاله:”چگونه نرم افزار حسابداری خود را به سایت یا اپلیکیشن فروشگاهی متصل کنیم؟


در این مقاله سعی کردیم فرایند مدیریت زنجیره تامین که به اختصار آن را SCM می نامند را شرح دهیم.

اگر در این باره دیدگاهی دارید خوشحال می شویم  آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

الان با ما تماس بگیرید